Kartongbolaget invigde lokalerna

PUBLICERAD: 29 oktober 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Joakim Johansson, vd på Kartongbolaget, la vikt vid att berätta för de inbjudna gästerna om hur företaget blickar framåt.

Kartongbolaget bjöd in till fest för att fira både 75-årsjubileum och flytten till nya lokaler. Över hundra gäster var på plats.

Det har varit ett händelserikt år för Kartongbolaget. Förpackningstillverkaren påbörjade sin flytt av hela produktionen i slutet av förra året. Företaget som alltid varit förknippade med orten Allerum har nu växt ur sin kostym och bosatt sig i Helsingborg på Knut Påls väg. Fabriken har en produktionsyta om 3 600 kvadratmeter och inflyttningen pågick fram till mars 2019.

– Vi köpte en befintlig lokal, blåste ut den helt och har nu fått ett produktionsflöde rakt genom hela fabriken. En 83 meter lina med material som går in på ena sidan och ut på andra. Ett väldigt bra flöde, säger Kartongbolagets vd Joakim Johansson.

Digitalt och offset

Hos Kartongbolaget är det konvertering av solid kartong som gäller. Det innefattar hela kedjan från förpackningskonstruktion och design till tillverkning och tryck. Förpackningstrycket sker på två linjer. Dels en traditionell Heidelberg XL tryckpress med sex färger plus uv-lack, dels en digital linje, HP Indigo 30 000 i b2-formatet, med sju färger plus lack online. På den nya adressen har produktionen utökats till treskift.

[metaslider id=”35065″]

 

Torsdagen den 24 oktober var det så dags att inviga de nya lokalerna likväl som att uppmärksamma att företaget fyller 75 år i år. 110 gäster, 75 av dessa kunder, var på plats under Kartongbolagets firande. Gästerna bjöds bland annat på lunch, tal och en presentation av bolaget. Det blev också en fabriksvisning för gästerna.

Partner höll föreläsningar

Två av Kartongbolagets leverantörer, maskintillverkaren HP och kartongleverantören Stora Enso höll föreläsningar under firandet.

– HP berättade om sina digitala lösningar och hur man kan öka försäljningen med digitaltryck. Stora Enso berättade om sina förnyelsebara material, miljöfrågan och framtidens material. Det var en väldigt uppskattad dag.

Joakim Johansson berättar att fokus i presentationen av Kartongbolaget låg på att prata om företagets framtid, hur de växer och hur de arbetar med miljön för att ersätta plasten.

– Vi har många projekt på gång med spännande produkter och nya material, säger han och tillägger att det ännu inte är något bolaget kan yppa något om.

Ska öka tryckkapaciteten

Joakim Johansson säger att fokus framåt handlar mycket om hur de ska hantera tillväxten de upplever.

– Vi växte med 25-30 procent i och med flytten så det handlar om hur vi ska öka kapaciteten och framför allt tryckkapaciteten. För en fortsatt tillväxt handlar det om att säkerställa produktionen, men också om zero waste och förnyelsebara material.

 

 

Gästerna visades runt i de nya lokalerna. Kartongbolaget har nu skaffat ett produktionsflöde rakt genom hela fabriken.

 

Läs vidare

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1