Kartongbolaget bjöd in till fest för att fira både 75-årsjubileum och flytten till nya lokaler. Över hundra gäster var på plats.
Det har varit ett händelserikt år för Kartongbolaget. Förpackningstillverkaren påbörjade sin flytt av hela produktionen i slutet av förra året. Företaget som alltid varit förknippade med orten Allerum har nu växt ur sin kostym och bosatt sig i Helsingborg på Knut Påls väg. Fabriken har en produktionsyta om 3 600 kvadratmeter och inflyttningen pågick fram till mars 2019.
– Vi köpte en befintlig lokal, blåste ut den helt och har nu fått ett produktionsflöde rakt genom hela fabriken. En 83 meter lina med material som går in på ena sidan och ut på andra. Ett väldigt bra flöde, säger Kartongbolagets vd Joakim Johansson.
Digitalt och offset
Hos Kartongbolaget är det konvertering av solid kartong som gäller. Det innefattar hela kedjan från förpackningskonstruktion och design till tillverkning och tryck. Förpackningstrycket sker på två linjer. Dels en traditionell Heidelberg XL tryckpress med sex färger plus uv-lack, dels en digital linje, HP Indigo 30 000 i b2-formatet, med sju färger plus lack online. På den nya adressen har produktionen utökats till treskift.
[metaslider id=”35065″]
Torsdagen den 24 oktober var det så dags att inviga de nya lokalerna likväl som att uppmärksamma att företaget fyller 75 år i år. 110 gäster, 75 av dessa kunder, var på plats under Kartongbolagets firande. Gästerna bjöds bland annat på lunch, tal och en presentation av bolaget. Det blev också en fabriksvisning för gästerna.
Partner höll föreläsningar
Två av Kartongbolagets leverantörer, maskintillverkaren HP och kartongleverantören Stora Enso höll föreläsningar under firandet.
– HP berättade om sina digitala lösningar och hur man kan öka försäljningen med digitaltryck. Stora Enso berättade om sina förnyelsebara material, miljöfrågan och framtidens material. Det var en väldigt uppskattad dag.
Joakim Johansson berättar att fokus i presentationen av Kartongbolaget låg på att prata om företagets framtid, hur de växer och hur de arbetar med miljön för att ersätta plasten.
– Vi har många projekt på gång med spännande produkter och nya material, säger han och tillägger att det ännu inte är något bolaget kan yppa något om.
Ska öka tryckkapaciteten
Joakim Johansson säger att fokus framåt handlar mycket om hur de ska hantera tillväxten de upplever.
– Vi växte med 25-30 procent i och med flytten så det handlar om hur vi ska öka kapaciteten och framför allt tryckkapaciteten. För en fortsatt tillväxt handlar det om att säkerställa produktionen, men också om zero waste och förnyelsebara material.