Kan livsmedelsförpackningar vara vilseledande?

PUBLICERAD: 19 januari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

En grupp forskare på Kiels universitet funnit att mat i förpackningar med ljusa färger upplevs som nyttigare av konsumenterna, enligt en artikel ur New food magazine. Även om det varit känt sedan tidigare att förpackningen utseende påverkar konsumenternas köpbeteende, så har nu forskare även funnit att färgen också påverkar.

Medan förpackningar med en ljusare färg uppfattas innehålla hälsosammare produkter kan dessa, av andra som inte påverkas av hälsofaktorer, anses vara mer smaklösa. I studien fann forskare från Kiels universitet, att färgen på livsmedelsförpackningarna kopplas ihop med hälsa och smakupplevelserna av produkten, vilket i slutändan formar konsumentens beslut.

179 deltagare rekryterades som var och en visades samma färskost med örtkryddor, i både ljusa och mörkare gröna förpackningar.

I det första experimentet hade deltagarna inte tillåtelse att smaka på innehållet. Syftet var att simulera ett scenario där konsumenten är i butiken och kan betrakta produkterna på hyllan men måste dra slutsatser utan att smaka på den. I detta experiment fann forskarna att för de mera hälsomedvetna deltagarna var bleka färger en viktig faktor vid valet av produkt.

I det andra experimentet fick deltagarna smaka på innehållet. Det konstaterades att de som brydde sig mindre om sin hälsa också uppfattade produkten i de ljusa förpackningarna som mer hälsosamma, men att de samtidigt tyckte att produkten var mindre smaklig.

– Eftersom människans förmåga är begränsad att genom smak skilja på mer eller mindre hälsosamma livsmedel, så påverkades utvärderingen även av förpackningens färg efter att deltagarna hade smakat på produkten, säger en talesperson för forskningsgruppen.

Så när man säljer hälsoprodukter till personer som bryr sig mindre om sin hälsa, kan bleka förpackningar ha en avskräckande effekt. Användning av mörkare färger är då ett sätt att kompensera för den upplevda smaklösheten.

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024