En grupp forskare på Kiels universitet funnit att mat i förpackningar med ljusa färger upplevs som nyttigare av konsumenterna, enligt en artikel ur New food magazine. Även om det varit känt sedan tidigare att förpackningen utseende påverkar konsumenternas köpbeteende, så har nu forskare även funnit att färgen också påverkar.
Medan förpackningar med en ljusare färg uppfattas innehålla hälsosammare produkter kan dessa, av andra som inte påverkas av hälsofaktorer, anses vara mer smaklösa. I studien fann forskare från Kiels universitet, att färgen på livsmedelsförpackningarna kopplas ihop med hälsa och smakupplevelserna av produkten, vilket i slutändan formar konsumentens beslut.
179 deltagare rekryterades som var och en visades samma färskost med örtkryddor, i både ljusa och mörkare gröna förpackningar.
I det första experimentet hade deltagarna inte tillåtelse att smaka på innehållet. Syftet var att simulera ett scenario där konsumenten är i butiken och kan betrakta produkterna på hyllan men måste dra slutsatser utan att smaka på den. I detta experiment fann forskarna att för de mera hälsomedvetna deltagarna var bleka färger en viktig faktor vid valet av produkt.
I det andra experimentet fick deltagarna smaka på innehållet. Det konstaterades att de som brydde sig mindre om sin hälsa också uppfattade produkten i de ljusa förpackningarna som mer hälsosamma, men att de samtidigt tyckte att produkten var mindre smaklig.
– Eftersom människans förmåga är begränsad att genom smak skilja på mer eller mindre hälsosamma livsmedel, så påverkades utvärderingen även av förpackningens färg efter att deltagarna hade smakat på produkten, säger en talesperson för forskningsgruppen.
Så när man säljer hälsoprodukter till personer som bryr sig mindre om sin hälsa, kan bleka förpackningar ha en avskräckande effekt. Användning av mörkare färger är då ett sätt att kompensera för den upplevda smaklösheten.