Jonas Hellström – med variation som inspiration

PUBLICERAD: 16 april 2024
UPPDATERAD: 16 april
Skivomslag, speciellt vinyler, är en stor del av varför Jonas valde designyrket. Natten av Stilla Havet är det senaste skivomslaget han designat.

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.

De senaste åren har Jonas kört frilans på heltid där han bland mycket annat skapat olika typer av förpackningsdesign, visuella identiteter och typografi. Han berättar att han lärt sig mycket av att ha jobbat med en så bred uppdragskategori genom åren, men tar framför allt upp arbetet med företaget JM:s visuella identitet som speciellt lärorikt.

– En del i utmaningen var att det är ett såpass stort bolag där logotypen inte fick röras medans allt annat skulle redesignas från grunden. Med i uppgiften var även att rita ett helt nytt serif-typsnitt, JM Serif, vilket jag aldrig tidigare hade gjort. Det skulle dessutom ha flera olika vikter. Det var lärorikt och klurigt, men blev väldigt bra till slut.

JM Serif, en helt nyritad typsnittsfamilj i fyra olika vikter för JM AB. I samarbete med Kristian Möller.

Med halva karriären som byråanställd och andra halvan som frilans har Jonas mycket erfarenhet av att jobba både själv och i grupp – och ser tjusningen i båda lika mycket.

Jonas Hellström.

– Jag älskar att jobba i team och skapa grymma saker tillsammans. Men jag uppskattar också att få sitta och jobba själv och kunna grotta ner mig i detaljer i min design. Jag har faktiskt lyckats ganska bra med att hitta en perfekt balans för just detta, i och med att jag har egna kunder men också frilansar med olika byråer, där jag oftast är en del av ett team. Dessutom är jag AD för Företagaren, där jag är en del av hela redaktionen. Så nästan varje vecka brukar det bli cirka 50/50 fördelning av att jobba själv eller i team. Den ultimata balansen kanske!

På Inhousedagen den 23:e maj i Stockholm samlar AGI Media ett toppat lag med några av branschens allra bästa och kunnigaste under samma tak – bland dem Jonas Hellström.

Vad kommer du att prata om på Inhousedagen?

– Jag kommer prata lite om variationen i mina uppdrag samt hur jag jobbar om och med den typen av variation. Dels hur roligt och intressant det är med olika typer av uppdrag, men också hur jag anpassar design, upplägg och den kreativa processen beroende på uppdragets karaktär, restriktioner, storlek på kund och så vidare.

För att höra Jonas Hellströms och övriga talares föreläsningar, säkra din biljett till Inhousedagen HÄR!

 

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx