Jonas Hellström – med variation som inspiration

PUBLICERAD: 16 april 2024
UPPDATERAD: 16 april
Skivomslag, speciellt vinyler, är en stor del av varför Jonas valde designyrket. Natten av Stilla Havet är det senaste skivomslaget han designat.

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.

De senaste åren har Jonas kört frilans på heltid där han bland mycket annat skapat olika typer av förpackningsdesign, visuella identiteter och typografi. Han berättar att han lärt sig mycket av att ha jobbat med en så bred uppdragskategori genom åren, men tar framför allt upp arbetet med företaget JM:s visuella identitet som speciellt lärorikt.

– En del i utmaningen var att det är ett såpass stort bolag där logotypen inte fick röras medans allt annat skulle redesignas från grunden. Med i uppgiften var även att rita ett helt nytt serif-typsnitt, JM Serif, vilket jag aldrig tidigare hade gjort. Det skulle dessutom ha flera olika vikter. Det var lärorikt och klurigt, men blev väldigt bra till slut.

JM Serif, en helt nyritad typsnittsfamilj i fyra olika vikter för JM AB. I samarbete med Kristian Möller.

Med halva karriären som byråanställd och andra halvan som frilans har Jonas mycket erfarenhet av att jobba både själv och i grupp – och ser tjusningen i båda lika mycket.

Jonas Hellström.

– Jag älskar att jobba i team och skapa grymma saker tillsammans. Men jag uppskattar också att få sitta och jobba själv och kunna grotta ner mig i detaljer i min design. Jag har faktiskt lyckats ganska bra med att hitta en perfekt balans för just detta, i och med att jag har egna kunder men också frilansar med olika byråer, där jag oftast är en del av ett team. Dessutom är jag AD för Företagaren, där jag är en del av hela redaktionen. Så nästan varje vecka brukar det bli cirka 50/50 fördelning av att jobba själv eller i team. Den ultimata balansen kanske!

På Inhousedagen den 23:e maj i Stockholm samlar AGI Media ett toppat lag med några av branschens allra bästa och kunnigaste under samma tak – bland dem Jonas Hellström.

Vad kommer du att prata om på Inhousedagen?

– Jag kommer prata lite om variationen i mina uppdrag samt hur jag jobbar om och med den typen av variation. Dels hur roligt och intressant det är med olika typer av uppdrag, men också hur jag anpassar design, upplägg och den kreativa processen beroende på uppdragets karaktär, restriktioner, storlek på kund och så vidare.

För att höra Jonas Hellströms och övriga talares föreläsningar, säkra din biljett till Inhousedagen HÄR!

 

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex

Nya Ready2Cook aluminiumbehållare i "One Size Fits All"-koncept från Plus Pack

Danska Plus Pack lanserar tre nya Ready2Cook aluminiumtråg som ger flexibilitet, effektivitet och återvinningsbarhet i livsmedelsförpackningar.
R2C one size fits all 1920x1080

Pinsamma budskap på plastbärkassar för att minska förbrukningen

Den eviga debatten om plastbärkassars eventuella påverkan på miljön verkar vi inte komma ifrån. EU vill inte att vi ska förbruka mer än 40 per person och år och de tidigare höga skatterna fick ner förbrukningen i Sverige till långt under denna siffra. Kanske är det här exemplet från Kanada ett sätt att se till att siffran hålls nere utan skatter eller avgifter? Och dessutom med humor som instrument.
Påsar1x