Inviger nytt innovationscenter för biomaterial

PUBLICERAD: 13 januari 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Stora Enso Innovationscenter Mikael_Damberg_Heidi_Axell_Karl-Henrik_Sundström
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg och Stora Ensos vd Karl-Henrik Sundström deltog den officiella invigning av innovationscentret.

Stora Ensos innovationscenter för biomaterial kommer att omfatta forskning, applikationer, affärsutveckling och strategisk marknadsföring. Genom att ersätta fossilbaserade produkter med förnybara lösningar från biomassa, exempelvis trä, fokuserar centret på samhällsutmaningar såsom klimatförändringar, ökad urbanisering samt frågor om vatten- och markanvändning.

– Innovationscentret i Stockholm är ytterligare ett viktigt steg i Stora Ensos transformation till ett företag inom förnybara material. Det bygger vidare på vår långa och världsomspännande tradition inom skogsbruk, som – i kombination med tillgång till miljövänliga råmaterial och vår expertis inom fiber – kan skapa lösningar som är till nytta för våra kunder och slutanvändare inom olika branscher och marknader, säger Karl-Henrik Sundström, vd på Stora Enso.

För närvarande arbetar 40 personer på centret och enligt beräkningarna kommer man i slutet av 2017 att ha cirka 100 anställda, som kommer att rekryteras både inom företaget och externt. Innovationscentret, som beläget i Nacka, täcker en yta på 4 900 m2, med ett toppmodernt laboratorium på 1 600 m2.
Karl-Henrik Sundström, vd Stora Enso och Heidi Saxell, forskningschef, Stora Enso Mikael Damberg, närings- och innovationsminister. Foto: Stora Enso

Läs vidare

Avantium och Plastipak i samarbetsavtal om polyetenfuranoat (PEF)

Polyetenfuranoat (PEF) är ett material som varit omtalat i ett antal år. Ett spännande biomaterial med egenskaper som överträffar PET både när det gäller barriär och styrka. För några år sedan var kemijätten BASF en del av utvecklingen av materialet tillsammans med nederländska Avantium, men samarbetet upphörde och utvecklingen försenades. Nu är materialet på väg ut på marknaden.
pef-bottle-toppx

Paboco lanserar nu världens första marknadsfärdiga pappersflaska

Paboco och Blue Ocean Closures har samarbetat för att skapa branschens första marknadsfärdiga pappersflaska och fiberbaserade lockkombination. Den är nu tillgänglig på marknaden och förväntas nå konsumenterna i början av 2025. I dag, den 8 oktober visas den för första gången för marknaden. Det sker på läkemedelsmässan CPHI i Milano.
Main Imagex

GAIA Biomaterials levererar material till miljontals sugrör i USA

I dagarna påbörjar det amerikanska företaget Evanesce produktionen av de första 7,5 miljoner sugrören av det svenska materialet Biodolomer. En krita-baserad plastersättnining som tillverkas av Gaia Biomaterials i Helsingborg.
Irish Coffee

Nestlé kan trolla fram en gaffel av vetemjöl och salt

Vi är nog många som i barndomen kladdade med trolldeg, eller så gjorde våra barn det. Nu har Nestlé nästan plockat upp det kladdet när man lanserat en gaffel i begränsad upplaga. Vetemjöl och salt ingår i vilket fall, sen behövs bara lite vatten och olja så är trolldegen klar.
gaffel bio

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x