Henk Venneman i samspråk med gästerna
Den 13 mars invigdes Smurfit Kappas nya interaktiva Experience Centre i Eslöv. Här kan företagets kunder med 3D-teknik och prototyper i realistisk butiksmiljö se hur olika förpackningslösningar fungerar bland andra produkter.
Smurfit Kappas Experience Centre i Eslöv är det första i sitt slag i Norra Europa och består av fem steg som tillsammans skapar stora möjligheter att bedöma effekten av olika förpackningslösningar. Här finns ett inspirationsrum med plats för presentationer, möten och workshopar. Det är dessutom utrustat med Smurfit Kappas nya verktyg 3D Store Visualiser på storbildsskärm (3×5 m).
Intill ligger ett designrum med åtta förpackningsutvecklare och grafiker som tar fram olika förpackningskoncept. Vid sidan om detta finns prototyprummet, där provförpackningar tas fram för test. I utställningsrummet finns utvalda exempel på prisvinnande förpackningar från Smurfit Kappas globala organisation – kort sagt, några av världens bästa förpackningslösningar att ha som inspiration.
Slutligen består Experience Centre också av en butik, där man i en realistisk miljö kan se hur en förpackningsprototyp fungerar bland skarpa produkter, både från det egna sortimentet och konkurrerande varumärken.
Det nya verktyget 3D Store Visualiser ingår i Smurfit Kappas utbud av InnoTools, en serie nytänkande teknikverktyg med syfte att skapa effektivare förpackningslösningar. ShelfViewer, InnoBook, PaperToBox och PackExpert är några exempel. Men det hittills mest tekniskt avancerade verktyget är utan tvekan 3D Store Visualiser. Med sina möjligheter att byta mellan ett närmast obegränsat antal relevanta miljöer, produkter, varumärken och förpackningsalternativ som projiceras på storbildsskärm ger 3D Store Visualiser en virtuell uppfattning om en förpacknings intryck i butiksmiljö. Lägg till Experience Centres möjlighet att skapa, anpassa och testa prototyper i butiksmiljö och resultatet är en helt ny kontroll över förpackningsprocessen.
– Tanken med Experience Centre är att erbjuda våra kunder och partners specifika konkurrensfördelar. Genom en integrerad process och en rad unika verktyg skapar vi beslutsunderlag som accelererar utvecklingsprocessen vilket är extra viktigt i dagens snabbt föränderliga värld, säger Lube Belokozovski, som är Design- och Innovationschef på Smurfit Kappa.
– Med Experience Centre öppnar vi också upp och skapar en kreativ träffpunkt där personer med olika roller i förpackningsprocessen har möjlighet att sammanstråla, utbyta erfarenheter och nå bättre resultat.
Smurfit Kappa är en av världens ledande producenter av pappersbaserade förpackningar, med omkring 41.000 anställda vid ca 350 produktionsenheter i 32 länder och med en omsättning på 7.9 miljarder Euro 2013.