Investerar i tillväxt i Norden

PUBLICERAD: 2 mars 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Marvaco_and_FlexoPartner_2015_web

Det Finskägda Marvaco OY är den största repro- och klichéleverantören i den nordiska regionen. Företaget ökar nu sin verksamhet genom att köpa FlexoPartner AB.

FlexoPartner i Sunne och Örebro producerar i likhet med Marvaco repro och klichéer för förpackningstryck och har 13 anställda. Företaget är sedan 20 år välkända för sin höga service och kvalitet.

FlexoPartner AB blir ett dotterföretag till Marvaco AB (f d Linds Flexo AB) i Helsingborg från den 1:e mars. De tidigare ägarna liksom samtliga anställda i FlexoPartner kommer att fortsätta i verksamheten och bidra med sin kompetens och erfarenhet till Marvacos fortsatta utveckling.

VD:n Leif Backman fortsätter att leda FlexoPartner AB, vilket alltjämt kommer att vara företagsnamnet. Mats Lind kommer att fortsätta leda Helsingborgsverksamheten samt vara VD för Marvacos verksamhet i Sverige.

– Marvaco är ett erkänt framgångsrikt företag med många internationella utmärkelser för sin höga kvalitet. Tillsammans med Marvaco kommer vi att få ytterligare möjlighet att växa och utveckla verksamheten i Sverige, säger Leif Backman.

Marvaco har en strävan att öka närvaron i Norden och norra Europa.

– Marvaco AB och FlexoPartner kompletterar varandra väl med stort fokus på kundservice och hög kvalitet på produkterna, säger Kai Lankinen, koncernchef Marvaco OY.

Sedan Linds Flexo AB köptes av Marvaco OY, för ett och ett halft år sedan, har efterfrågan på det 100-åriga Helsingborgsföretaget tjänster och produkter ökat markant.

Tidigare i år fördubblade företaget klichékapaciteten i Helsingborg med en helt ny klichélinje samtidigt som man anställde både repro- och klichépersonal.

– Samgåendet med FlexoPartner AB kommer att ytterligare stärka både kapacitet, service och närvaro till den växande verksamheten i Sverige, säger Mats Lind, Marvacos Sverigechef.

– Tillsammans med FlexoPartner kan vi erbjuda våra kunder en snabbare teknisk utveckling, och en oslagbar service och närhet, säger Marko Valkamo, teknisk utvecklingschef.

 

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax