Investerar i tillväxt i Norden

PUBLICERAD: 2 mars 2015
UPPDATERAD: 24 januari

Marvaco_and_FlexoPartner_2015_web

Det Finskägda Marvaco OY är den största repro- och klichéleverantören i den nordiska regionen. Företaget ökar nu sin verksamhet genom att köpa FlexoPartner AB.

FlexoPartner i Sunne och Örebro producerar i likhet med Marvaco repro och klichéer för förpackningstryck och har 13 anställda. Företaget är sedan 20 år välkända för sin höga service och kvalitet.

FlexoPartner AB blir ett dotterföretag till Marvaco AB (f d Linds Flexo AB) i Helsingborg från den 1:e mars. De tidigare ägarna liksom samtliga anställda i FlexoPartner kommer att fortsätta i verksamheten och bidra med sin kompetens och erfarenhet till Marvacos fortsatta utveckling.

VD:n Leif Backman fortsätter att leda FlexoPartner AB, vilket alltjämt kommer att vara företagsnamnet. Mats Lind kommer att fortsätta leda Helsingborgsverksamheten samt vara VD för Marvacos verksamhet i Sverige.

– Marvaco är ett erkänt framgångsrikt företag med många internationella utmärkelser för sin höga kvalitet. Tillsammans med Marvaco kommer vi att få ytterligare möjlighet att växa och utveckla verksamheten i Sverige, säger Leif Backman.

Marvaco har en strävan att öka närvaron i Norden och norra Europa.

– Marvaco AB och FlexoPartner kompletterar varandra väl med stort fokus på kundservice och hög kvalitet på produkterna, säger Kai Lankinen, koncernchef Marvaco OY.

Sedan Linds Flexo AB köptes av Marvaco OY, för ett och ett halft år sedan, har efterfrågan på det 100-åriga Helsingborgsföretaget tjänster och produkter ökat markant.

Tidigare i år fördubblade företaget klichékapaciteten i Helsingborg med en helt ny klichélinje samtidigt som man anställde både repro- och klichépersonal.

– Samgåendet med FlexoPartner AB kommer att ytterligare stärka både kapacitet, service och närvaro till den växande verksamheten i Sverige, säger Mats Lind, Marvacos Sverigechef.

– Tillsammans med FlexoPartner kan vi erbjuda våra kunder en snabbare teknisk utveckling, och en oslagbar service och närhet, säger Marko Valkamo, teknisk utvecklingschef.

 

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx
Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx
Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

I det lilla samhället Lessebo ett par mil från Växjö finns det ”lilla” bruket Lessebo Paper som i antal producerade ton står sig ganska slätt mot jättarna, men som i stället är en ledande aktör både vad gäller kvalitetspapper och miljö. En stor del av produktionen går till förpackningar, till premiumvarumärken. Vi mötte vd, Jens Olson, på HK i Lessebo.
Färgerx
Minimalt CO2-avtryck och hög kvalitet lockar premiumkunder

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires
Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling