2014 investerar Arla 2,6 miljarder kronor i ökad och mer klimatvänlig produktion på mejerier i över tio länder. I Sverige görs bland annat en stor investering vid mejeriet i Falkenberg där tillverkning av cottage cheese startas. Arla ökar också produktionen av lönsamma exportprodukter till strategiska tillväxtmarknader utanför EU.
Med ambitionen att till 2017 fördubbla företagets export av mejeriprodukter från Europa till tillväxtmarknader utanför EU, har Arlas koncernledning tagit fram en investeringsplan för det kommande året. Planen, som precis har godkänts av Arlas styrelse, innefattar investeringar för 2,6 miljarder kronor (2,2 miljarder danska kronor). Pengarna ska bland annat användas till nya och pågående utbyggnader av mejerier och till att göra Arlas produktion mer miljö- och klimatvänlig.
En av de större investeringarna i Sverige gäller mejeriet i Falkenberg, som blir Europas största anläggning för cottage cheese (bland annat Keso) med produktion både för Sverige och för exportmarknader. Under 2014 investeras 50 miljoner kronor i Falkenberg, där produktionen väntas starta i slutet av året (totalt sett investeras 176 miljoner kronor i Falkenberg fram till och med 2016). I Jönköping investeras cirka 55 miljoner, främst i utökad kapacitet för att kunna ta emot produktion från mejeriet i Göteborg.
– I år satsar vi stort på investeringar i mejerier som tillverkar exportprodukter. Vår försäljning till tillväxtmarknaderna utanför EU ökar snabbt och vi måste se till att vi följer med i den här ökningen de kommande åren. På Arla vill vi växa på ett bra sätt och därför investerar vi också över 149 miljoner kronor i åtgärder som ska göra vår produktion ännu mer hållbar och klimatvänlig, säger Povl Krogsgaard, vice vd i Arla Foods.
Totalt går 890 miljoner kronor till tillverkning av produkter ämnade för tillväxtmarknader som Ryssland, Kina, Mellanöstern och Afrika, vilket motsvarar en tredjedel av årets investeringar (jämfört med 555 miljoner kronor under 2013, alltså en markant ökning).