Innovationer och hållbarhet i fokus på Fachpack i slutet av september

PUBLICERAD: 5 september 2024
UPPDATERAD: 5 september
Bild: Nürnberg Messe

Den 24 – 26 september 2024 samlas branschledare, innovatörer och experter inom förpackningsindustrin återigen i Nürnberg, Tyskland. Då arrangeras för Fachpack. Nürnberg Messe lovar att leverera ett stort utbud av innovationer, hållbarhet och nätverksmöjligheter, och lockar besökare från hela världen, inklusive ett starkt deltagande från Sverige.

Fachpack har över 1 500 utställare från mer än 40 länder och ett brett utbud av seminarier, workshops och föreläsningar, och täcker hela förpackningskedjan, från design och materialval till produktion och återvinning. Marie Jaeger, på Trade Fair Agency, Nürnbergmässans svenska representant, understryker vikten av att vara på plats för att ta del av de senaste trenderna och teknikerna:

– Att delta på Fachpack ger svenska företag ett konkurrensmässigt försprång. Här får de chansen att se och uppleva de senaste innovationerna. Det är också en fantastisk möjlighet att nätverka med både internationella och svenska aktörer som är ledande inom sina områden.

Förutom den teknologiska utvecklingen som självklart också är i fokus, kommer hållbarhet och miljömedvetenhet att genomsyra hela mässan. Besökare kan se fram emot att ta del av de senaste materialen och metoderna som syftar till att minska förpackningens miljöpåverkan och att främja cirkulära system.

– Vi ser att hållbarhet inte längre är en trend, utan en nödvändighet. Fachpack 2024 är en möjlighet att lära sig av de bästa inom området och att se hur vi kan integrera dessa lösningar i våra egna företag för att möta framtidens krav, säger Marie Jaeger.

Via Packnews får du gratis entré till mässan!

Använd koden FP24Packnewswww.fachpack.de/en/visit för att boka biljett.

 

Läs vidare

Drupa drar ner på antalet mässdagar

Drupa håller fast vid sin fyraårscykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar.
Drupa-2028-1536x1024x

Packnews ger dig kostnadsfri entré till Fachpack 2024

Packnews kan nu erbjuda kostnadsfri entré till Fachpack i Nürnberg i höst.
Messegeschehen / Fair activities in general

Nu öppnar Drupa - här är arton tips på vad du kan se på mässan

För första gången sedan år 2016 är det dags för Drupa i Düsseldorf igen. Jättemässan kommer efter så många år att ha mängder av nyheter att presentera, inte minst nyheter med intresse för förpackningsindustrin. Det är inte för inte som mässan allt oftare kalla för Drupack. Här finna lite tips på vad du som besökare kan se på mässan. Packnews kommer naturligtvis att finnas på plats på mässan.
DRUPA24_01x

Tekniknörderi med Galli på Scanpacks scener

Hon är tekniknörd. Hon är expertrösten med massor av energi, och skrattet sitter aldrig långt inne. Det är förmodligen de bästa anledningarna till att inte missa Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina Gallix

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top