”Inkjet kommer nå sin fulla potential”

PUBLICERAD: 26 mars 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Len Lauer, vd på Memjet.
Len Lauer, vd på Memjet. 

Innovation och bläckstråleteknik kommer ha en betydande roll för tryckbranschen under det kommande decenniet. Det menar Memjets vd Len Lauer.

Len Lauer, vd på Memjet som tillverkar skrivhuvuden, har i ett blogginlägg delat med sig av sina tankar kring varför tryckbranschen kommer att frodas under det kommande decenniet. Innovativa lösningar är en avgörande faktor i det hela, menar Lauer.

 Oändliga möjligheter för bläckstråleteknik 

Under 2020 kommer den digitala bläckstråletekniken att nå sin fulla potential inom industritryck på en rad olika substrat. Möjligheterna är oändliga, menar Lauer och ger exempel på substrat som etiketter, textilier, glas, metall och olika andra förpackningsmaterial.

Memjet har upplevt en större förfrågan från sina partners om möjligheterna att trycka på andra material än papper, menar Lauer. Bland annat vill de ha flexibla förpackningsmaterial, veckade material samt plaströr och metallplåtar.

– I dag levererar Memjet högre upplösning, högre hastigheter och lägre kostnader än vad som tidigare varit möjligt med bläckstråletekniken. Utvecklingen av skrivhuvuden, i kombination med teknisk innovation, resulterar i en ny grupp av prisvärda trycklösningar som ger en hög kvalitet, skriver Lauer.

Storformat svåra att hålla lönsamma 

Förra årets vinster för branschen i USA visade att storformatsskrivare var svåra att hålla lönsamma, medan de små ökade i vinst, enligt Lauer:

– Under tredje kvartalet 2019 hade intäkterna före skatt sjunkit till -5,3 procent. För mindre skrivare ökade dock resultatet före skatt från 6,7 procent av intäkterna under andra kvartalet till 9,7 procent under det tredje kvartalet.

För att behålla tillväxten krävs dock att leverantörer av mindre skrivarmodeller kan bredda utbudet, öka volymerna och expandera in på nya marknader, tillägger Lauer.

Miljövänligt bläck  

Förra året i september introducerade Memjet DuraFlex-skrivhuvuden. Len Lauer säger att tekniken är prisvärd och producerar i en branschledande hastighet och kvalitet. Liksom andra Memjet-tekniker är DuraFlex modulär så att OEM-tillverkare kan utveckla utskriftslösningar och få dem att marknadsföra dem snabbare och mer överkomligt.

Lauer menar vidare att konsumenter uppmärksammar miljöfrågor alltmer, och nu börjar även företag internt sätta mer och mer fokus på miljö- och hållbarhetsfrågor.

– Bläck har traditionellt inte varit en del av hållbarhetssamtalet. Men det börjar förändras, skriver Lauer och fortsätter:

– Memjet arbetar med OEM-tillverkare som utvecklar lösningar för olika marknader med fokus på etiketter och förpackningar. Dessa tillverkare och deras slutanvändare, vill ha bläck som är bättre för planeten, för produkterna och de som ska hantera dessa.

Avslutningsvis säger Lauer:

– Oavsett vilken roll din organisation har i tryckbranschen kommer du att beröras av dessa trender. Håll dig uppdaterad och ligg steget före konkurrenterna genom att börja använda digital bläckstråleteknik i ditt företag under 2020.

Senaste nytt

YH-utbildningen till Förpackningsingenjör spelar en viktig roll för att forma branschens framtid

För att möta branschens behov krävs spetskompetens – och det är här yrkeshögskoleutbildningen Förpackningsingenjör – Packaging Solution Engineer spelar en avgörande roll enligt Finn Toompuu, utbildningsledare vid Haganässkolan i Älmhult.
Haganas_litenx

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Läs vidare

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Digital tryckteknik ger flexibilitet och hållbarhet hos Nordic Label

Nordic Label är en ledande tillverkare av PSA-etiketter för livsmedel och drycker på den finländska marknaden. Verksamheten bygger på en balanserad blandning av flexo- och digitaltryck.
Nordic label

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx