Ink n Art: ”Vi tar mycket mark och växer”

PUBLICERAD: 7 oktober 2022
UPPDATERAD: 24 januari

 

Rasmus Hammarstrand, Erik Svensson och Emmy Ljungvall höll ställningarna i Scanpack-montern. Foto: Claes Nordström

Digitaltryckta premiumförpackningar med exempelvis foliering eller blindprägling är Ink n Arts specialitet. Det förpackningssatsande tryckeriet gjorde debut på Scanpack.

Ink N Art är ett tryckeri i Göteborg som länge levererat storformat, skylt och tryck på kläder och profilprodukter. Men sedan 2020 är det satsningen på digitaltryckta förpackningar som varit mycket på företagets agenda. På Scanpack var det så dags för företaget att göra debut för att visa upp sin e-handelslösning och olika exempel på av förpackningar de kan producera.

Effektiv produktion

Ink N Art flyttade in i en nybyggd fastighet på Hisingen vid årsskiftet. Rasmus Hammarstrand säger att de nu kommit iordning och står rustade med ett produktionsflöde som ger en helt annan effektivitet och kapacitet än tidigare.

– Det är både när det gäller in och utleveranser och vi har kunnat bygga en anpassad lina som är bra mycket effektivare, säger säljaren Rasmus Hammarstrand.

En av alla premiumförpackningar som Ink n Art är stolta över. Foto: Claes Nordström
Trycker digitalt

Premiumförpackningar med exempelvis guldfoliering eller blindprägling är Ink n Arts specialitet. Under 2021 investerade företaget i en HP-indigo-press, levererad av Visutech. Till den har de en rejäl efterbehandlingslina. Digitaltryckta förpackningar i korta serier tar de sig gärna an.

– Vi har en produktion som går att anpassa därefter och vill gärna inte köra 100 000-tals utan vi vill gärna köra den lilla upplagan.

In n Art investerade i nya stans- och folieringsmaskiner under 2021. Foto: Claes Nordström
Har e-handelsplattform

Med webbshoppen riktar de sig till både B2C- och B2B-kunder som är i behov av förpackningar, även skräddarsydda och egendesignade sådana.

– Vi tar mycket mark och växer. Vi känner att man i dag inte vill beställa hur mycket förpackningar som helst utan det man behöver här och nu. Det är det som efterfrågas och vi kan leverera det.

Foto: Claes Nordström

 

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Israels krig tvingar Landa Digital Printing att minska personalen kraftigt

Landa Digital Printing (LDP) står inför en smärtsam effektiviseringsprocess genom att säga upp över 100 av sina 500 anställda, skriver den israeliska finanstidningen Globes.
Landa_01x
Israels krig tvingar Landa Digital Printing att minska personalen kraftigt

HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Flera nya funktioner i HPs programvara, inklusive en dedikerad AI-agent och chatbot för tryckproduktion, är utformade för att göra det enklare för tryckerier att automatisera arbetsflöden presenterades på årets Dscoop Edge konferens i USA.
HP-Nio.-PR-fotox
HP lanserar chatbot som hjälper till med tryckproduktionen

Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Den omtalade kampanjen Share a Coke är tillbaka och bjuder nu in en yngre generation att få uppleva klassikern i ny tappning. Originalet blev en enorm succé världen över och var första gången någonsin som logotypen för Coca-Cola byttes ut mot namn på flaskor och burkar för att dela med nära och kära.
SE - Share a Coke - Night venue - PET - Cleanx
Coca-Cola lanserar ikonisk kampanj i ny tappning

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox
Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500