Billerud Korsnäs ingår samarbete för att lansera pappersflaskor

PUBLICERAD: 3 april 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Utvecklingen av EcoXpacs pappersflaska ska ta fart genom ett samarbete mellan Billerud Korsnäs och plastkoncernen Alpla.

Billerud Korsnäs växlar upp utvecklingen av en biobaserad pappersflaska. Nu bildar de ett joint venture med plastföretaget Alpla, och blir lika stora ägare i det danska företaget Ecoxpac.

Pappers- och förpackningsleverantören Billerud Korsnäs och förpackningsföretaget Alpla gör gemensam sak för att påskynda utvecklingen av ern biobaserad och återvinningsbar pappersflaska. Genom att bilda ett joint venture kommer de när affären är klar äga lika stora delar av Ecoxpac, en tillverkare av pappersflaskor i Danmark.

I nuläget är Billerud Korsnäs majoritetsägare och har varit aktieägare i företaget sedan 2015. Billerud Korsnäs har varit drivande i utvecklingen av pappersflaskan. Projektet startades av Ecoxpac 2010, och har pågått i samarbete med Carlsberg Group sedan 2015. Den första prototypen av en pappersflaska, Green Fiber Bottle, presenterades av Carlsberg i slutet av 2016. Sedan dess har flaskan befunnit sig i en testfas. Målet i sikte är att lansera produkten och att skala upp produktionen.

– Frågan är inte ”om”, utan ”hur snart” vi kommer att kunna introducera en helt biobaserad och återvinningsbar pappersflaska på marknaden. När vi gör det kommer det att möjliggöra ett betydande skifte i konsumentbeteende globalt, säger Petra Einarsson, vd och koncernchef på Billerud Korsnäs.

 

Senaste nytt

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles
Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex
Norskt företag först med Liplids locklösning

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx
Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck
H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”