Dryckestillverkaren Diageo inför en ny etikettstandard – en deklaration av näringsinnehållet i deras alkoholprodukter.
Diageo berättar i ett pressmeddelande att de blir först bland sprittillverkare med att införa information om näringsinnehållet på deras samtliga varumärken. Den nya standarden innebär att man bland annat kommer kunna utläsa mängden kalorier, kolhydrater, fett och salt. Enligt dryckestillverkaren har deras nya etikettstandard på öl, vin och sprit stötts och blötts i samråd med forskare – olika typer av utformningar på etiketterna har testats gentemot konsumenter i olika världsdelar. Diageo’s varumärken inkluderar bland annat Johnnie Walker, J&B, Smirnoff, Baileys, Captain Morgan och Guinness.
– Denna information ska ses som en del av vårt åtagande att förse konsumenterna med bästa möjliga information, vilket ger dem möjlighet att fatta välgrundade val om vad de dricker. Vi vill ge konsumenterna verktyg för att göra positiva val och detta initiativ är en del av den pågående processen, säger Michael Holm, chef för Diageos affärsområde i norra Europa.