Inför ny etikettinformation på spritdrycker

PUBLICERAD: 26 juni 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Diageos nya etikettstandard för innehållsdeklaration på flaskor och förpackningar.

Dryckestillverkaren Diageo inför en ny etikettstandard – en deklaration av näringsinnehållet i deras alkoholprodukter.

Diageo berättar i ett pressmeddelande att de blir först bland sprittillverkare med att införa information om näringsinnehållet på deras samtliga varumärken. Den nya standarden innebär att man bland annat kommer kunna utläsa mängden kalorier, kolhydrater, fett och salt. Enligt dryckestillverkaren har deras nya etikettstandard på öl, vin och sprit stötts och blötts i samråd med forskare – olika typer av utformningar på etiketterna har testats gentemot konsumenter i olika världsdelar. Diageo’s varumärken inkluderar bland annat Johnnie Walker, J&B, Smirnoff, Baileys, Captain Morgan och Guinness.

– Denna information ska ses som en del av vårt åtagande att förse konsumenterna med bästa möjliga information, vilket ger dem möjlighet att fatta välgrundade val om vad de dricker. Vi vill ge konsumenterna verktyg för att göra positiva val och detta initiativ är en del av den pågående processen, säger Michael Holm, chef för Diageos affärsområde i norra Europa.

 

Senaste nytt

Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Svensk Plaståtervinning är den första sorteringsaktören på den europeiska marknaden som uppfyller kraven för RecyClass-certifiering av återvunnen plast för livsmedelskontakt.
Foto: Peter Holgersson AB
Site Zero certifierat för spårbarhet av återvunnen plast

Sverige sätter världsrekord i återvinning

Sverige kan nu titulera sig som världbäst på återvinning. Den 1 november samlades över 50 kilo tomma dryckeskartonger in under en timme i Solna, vilket resulterade i en Guinness Worlds Records-titel. Världsrekordet arrangerades av Oddlygood i samarbete med kreatören Liam Kalevi.
Carina
Sverige sätter världsrekord i återvinning

Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.
neil-felton-ceo-fespa-e1602838208704
Wellpapp blir ny delmässa på Fespa nästa år

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

Läs vidare

Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon tillsammans med Packnews ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arranageras i samarbete med Packnews.
Frank Jacobs 900x600
Kostnadsfritt webbinarium: Varför toner­teknologi är här för att stanna inom etikett- och förpacknings­tryck

Coca-Cola testar ny multipackförpackning utan plast i Tyskland

Coca-Cola testar nu ett koncept som vi känner igen från Carlsberg och deras ölburkar sedan några år. Man ersätter plastsvepet runt multipacks med limpunkter och ett handtag av kartong. Det skriver Packaging Europe.
cocax
Coca-Cola testar ny multipackförpackning utan plast i Tyskland

Kunskap möter gemenskap på Labelexpo Europe 2025

Labelexpo Europe 2025 kommer att erbjuda ett förbättrat utbildnings- och gemenskapsprogram. När dörrarna öppnas på Fira Gran Via i Barcelona den 16 september, kliver besökarna in i den största upplagan av mässan hittills – med ett starkt fokus på utbildning och nätverkande.
_0008534
Kunskap möter gemenskap på Labelexpo Europe 2025

Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon

Fujifilm gör sig redo för Labelexpo i Barcelona i september. De kommer bland annat visa upp sin nya femfärgspress för förpackningstryck.
Fuji1
Ny femfärgspress i Fujifilms digitala zon