Inbjudan:Livsmedelsförpackningar i fokus

PUBLICERAD: 9 mars 2016
UPPDATERAD: 9 mars

Programmet klart till unik förpackningskonferens

En helt ny förpackningskonferens äger rum i Stockholm den 12 maj. Hela 20 talare har engagerats till ”Livsmedelsförpackningar i Fokus”.

– Konferensen är helt unik i sin dignitet. Aldrig tidigare har det arrangerats en förpackningskonferens i Sverige med så namnkunniga talare, säger projektledare Per-Stefan Gersbro.

”Livsmedelsförpackningar i Fokus” heter en helt ny konferens som lyfter förpackningens betydelse för svenska livsmedelsföretag. Konferensen är ett samarbete mellan tidningarna Livsmedel i fokus och Packmarknaden. Det är första gången som de två branschtidningarna arrangerar ett seminarium tillsammans och arrangörerna utlovar en fullmatad dag.

–Förpackningens betydelse i mixen av kommunikationskanaler har på senare år ökat. Det har blivit den säkraste och effektivaste varumärkesbäraren till slutkonsumenten. Företag i livsmedelssektorn investerar allt mer i sina förpackningar också ur ett hållbarhetsperspektiv. Miljömedvetenheten hos svenska matkonsumenter ökar och då hamnar även förpackningen under lupp. Konferensen tar upp förpackningar ur flera olika infallsvinklar och belyser såväl nya utmaningar som möjligheter, säger Per-Stefan Gersbro.

Sammanlagt 20 framstående experter på sina respektive områden kommer att vara engagerade under dagen och diskutera sex aktuella områden:

  • Livsmedelsexport med förpackningen i fokus
  • Nya distributionskanaler för mat ställer nya krav!
  • Profilera mera för den lokala marknaden
  • Förpackningsstrategi för EMV
  • Vem väljer din förpackning?
  • Marknadsföring med förpackningen som verktyg

Dagen inleds och avslutas med en gemensam session och däremellan finns fyra teman att välja på. Moderatorer är Per-Stefan Gersbro, vd Paccedo AB, Annika Lindecrantz, Livsmedel i Fokus och Marcus Petersson, Packmarknaden.

Bland talarna märks Tørk Furhauge, CEO, Pågen, som berättar om förpackningsdesignens betydelse för livsmedelsexporten. Findus exportdirektör Mats Jörnell pratar bland annat om Findus intåg hos dagligvarujätten Walmart. iFoodbags CEO och grundare Karl Fallgren berättar om den innovativa bärkassen som håller maten fryst.

Louise Ungerth, Konsumentföreningen Stockholm, har intervjuat kunder i en matbutik om deras syn på livsmedelsförpackningar. Hans von Heijne, Private Label Director Ica Sverige, pratar förpackningsstrategier för egna märkesvaror och Lena Larsson, vd HUI Research, berättar om vad som driver utvecklingen av mat på nätet.

Seminariet hålls på Courtyard by Marriott, Kungsholmen i Stockholm.

Läs vidare

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Bio-PET i stället för fiber i äggförpackning

För ovanlighetens skull en nyhet som berättar om ett byte från fiber till plast.
quail-biopet-utvald

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx