Ikeas plan – ska satsa på etiketter med tryckt elektronik

PUBLICERAD: 10 januari 2018
UPPDATERAD: 24 januari

Vem kan komma på den bästa lösningen inom områdena digital kommunikation och elektroniska etiketter? Det vill Ikea ta reda på, dels för att göra sina produkter smartare, dels då de har börjat se tryckt elektronik som ett sätt att göra besparingar.

Främsta anledningen är enligt Ikea att hitta nya vägar för att skapa mervärde till kunderna. Därför har nu den globala möbeljätten som ett första steg utlyst en utmaning till alla företag och innovatörer – Ikea printed electronics open innovation challenges. Det skriver förpackningsorganisationen AIPIA.

Ikea ser en övergång till tryckt elektronik och digital kommunikation avseende etiketter och produktinformation som ett sätt att skapa nya sätt att hitta kundvärde, något som inte är möjligt med dagens analoga kommunikationsbärare och etiketter.

Ikea tittar exempelvis  på hur man med elektroniska etiketter kan visa olika typer av produktinformation beroende på vilken marknad produkterna ska säljas på. Förhoppningen är att integrera en elektronisk etikett, blank på information, i produktionen. Först när produkten når ett visst led i värdekedjan och varans destination blir känd, ska etiketten kunna aktiveras. Den aktiverade etiketten, som beroende på produkten kan vara så stor som 15 gånger 15 centimeter, ska kunna visa bland annat symboler och komplex text.

Ikea menar vidare att kommunikationsbärare försedda med tryckt elektronik-teknik – till exempel RFID- eller NFC-teknik som kommunicerar med smarta telefoner eller surfplattor via appar – kan ge ökat stöd och en förbättrad upplevelse för kunden.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Det är inte ovanligt att etikettproducenter även tillverkar falskartong i lite mindre storlekar i sina pressar. Detta återspeglas nu på årets Labelexpo Europe som utökas till att omfatta teknik för falskartong.
lsbel
Labelexpo Europe utökas med teknik för falskartongtillverkning

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9
Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls
Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x
Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group