I topp på kartongmarknaden

PUBLICERAD: 14 september 2016
UPPDATERAD: 24 januari

iggesund-i-topp

Kartongföretaget Iggesund Paperboards marknadsledande varumärken Invercote och Incada, finns återigen bland de tre mest värdefulla varumärkena på den europeiska kartongmarknaden, enligt en nyligen släppt varumärkesstudie som Opticom International Research genomfört bland europeiska kartongkonverterare och varumärkesägare.

Bland konverterarna placerar sig Invercote som tydlig etta med klar distans till tvåan Performa från Stora Enso. Incada intar en tredje plats av de 14 varumärken som kvalificerat sig för den europeiska topplistan enligt konverterarna. Prisvärdhet och jämn kvalitet är de viktigaste faktorerna vid val av kartong för dem. När det gäller service rankas tillgänglighet och leveranspålitlighet allra högst.

– Vi har sällan synpunkter på Incadas kvalitet och vi får alltid utmärkt teknisk service. kommenterar en brittisk konverterare med inriktning på kosmetik och skönhetsprodukter.

– Invercote har varit vårt huvudsakliga kartongval i många år, och den fungerar väl i vår produktion, intygar en annan brittisk konverterare med en mer allmän inriktning.

– Vi är otroligt glada och stolta över våra fina och starka varumärken, som har så stor betydelse för såväl våra kunder, medarbetare och affärer. När våra kunder och intressenter dessutom betygsätter oss så högt är det ett kvitto på vi gör rätt saker och därtill hjälper våra kunder bli framgångsrika, säger Charlotte Lagerwald, Marketing Strategy Director, som ansvarar för att förvalta och vårda Iggesunds varumärken.

Iggesund Paperboard som företag och produktvarumärkena Invercote och Incada har en hög och stigande igenkänningsfaktor. Sätter man dessutom kännedomen i relation till Iggesunds storlek jämfört med konkurrenterna, Stora Enso och Metsä Board som båda är betydligt större företag, framstår det ännu tydligare att Iggesund Paperboards varumärken är väl igenkända.

Opticom tar även fram en motsvarande ranking av kartongvarumärken baserat på intervjuer med ägare till konsumentvarumärken inom sex olika marknadssegment: torra livsmedel, kylda & frusna livsmedel, choklad & konfektyr, vin & sprit, parfym, kosmetik & skönhetsvård samt läkemedel. Både Invercote och Incada är solklara ledare på första och andra plats inom segmenten parfym, kosmetik och skönhetsvård.

– Undersökningen omfattar visserligen bara Europa, men den stärker ändå vår argumentation när vi försöker bredda och öka vår försäljning i både Asien och USA. Våra nya servicelösningar i Asien och på USAs västkust ger oss en ny konkurrenskraft på dessa marknader som vi inte tidigare haft. Och de europeiska varumärkesägare som producerar i Asien kan nu vara säkrare på att även där kunna använda Invercote, kommenterar Arvid Sundblad, VP Director Sales & Marketing och globalt ansvarig för Iggesund Paperboards försäljning.

 

 

Läs vidare

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy

Ny teknik ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar

Aptar CSP Technologies och ProAmpac har utvecklat en teknik som ger inbyggt fuktskydd i flexibla förpackningar.
proampac-and-aptar-1709018491x

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

Bioplastproduktionen väntas växa med sjutton procent kommande fem år

En aktuell marknadsstudie förutspår en årlig tillväxt på 17 procent för biobaserade polymerer mellan år 2023 och år 2028.
csr

Senaste nytt

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy