Hyllas för förpackning till motorsågar

PUBLICERAD: 17 september 2018
UPPDATERAD: 24 januari
Key account manager Stefan Idren på Stora Enso, Sascha Menges, President of Husqvarna Division och Fredrik Stensson, försäljningschef, Stora Enso.

Motorsågstillverkaren Husqvarna har utnämnt Stora Enso till deras mest innovativa leverantör. Företaget har bland annat utvecklat en wellpapplösning för att förpacka motorsågar.

Stora Enso har mottag utmärkelsen Innovation Award vid Husqvarnas årliga tillställning för leverantörer. Stora Enso levererar wellpappförpackningar till Husqvarna och har bland annat tagit fram en ny lösning för att förpacka Husqvarnas motorsågar, en lösning som kallas för Cone Box. Förutom förpackningens speciella form har den ett förstärkt skydd för sågens svärd.

Stora Ensos Cone Box används som förpackning till Husqvarnas motorsågar.

Enligt Husqvarna gör förpackningslösningen att de kan spara in på transportkostnader och minska reklamationer samtidigt som den har en mindre påverkan på miljön. De pekar bland annat ut att Cone Box har ökat fyllnadsgraden med 37 procent, minskat antalet pallar med 5 300 stycken och minskat koldioxidutsläppen med 190 ton.

– Vi är givetvis både stolta och glada över att få denna utmärkelsen från Husqvarna som vi har ett flerårigt samarbete med, säger Fredrik Stensson, försäljningschef för Stora Ensos affärsområde inom förpackningslösningar.

– Vi arbetar kontinuerligt med innovation inom Stora Enso och tillsammans med kunder som Husqvarna har vi möjligheten att göra stor skillnad, såväl kostnadsmässigt som för miljön.

 

Läs vidare

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar

EUBP: ”Bioplast en nyckelfaktor för uppfyllandet av PPWR-förordningen”

Bioplaster kommer att få en allt större framtida betydelse i och med införandet av EU:s förpacknings- och förpackningsavfallsförordning PPWR. Det anser organisationen European Bioplastics (EUBP) och dess VD Hasso von Pogrell.
euflag-ppwr-toppx

Pappersbarriär prisad i hållbarhetstävling

Tetra Pak har mottagit utmärkelsen 'Resource Efficiency' vid Sustainable Packaging News Awards 2024, för sin pappersbaserade innovation inom barriärmaterial.
Mimosa_choco_3d-strawsx

Första yoghurtbägaren med livsmedelsgodkänd återvunnen polystyren

INEOS Styrolution lanserar yoghurtbägare med mekaniskt återvunnen polystyren som ett resultat av samarbete mellan flera partners i värdekedjan milstolpe uppnåddes genom samarbetet mellan flera partners längs värdekedjan. Man kallar det för en milstolpe.
Yoghurt cupsx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se