HP kommer till Drupa med tre nyckelord

PUBLICERAD: 10 april 2024
UPPDATERAD: 10 april
Markus Weiss var självsäker på presskonferensen. Foto: interpack.

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.

Det var en väl förberedd och självsäker Markus Weiss, General Manager EMEA på HP Industrial Print, som öppnade HP:s presskonferens i Düsseldorf. Han förklarade att HP har drivit utvecklingen av digital transformation i tryckeribranschen under de senaste tjugo åren och att man har svarat på de utmaningar som de flesta i branschen står inför. Han säger:

– Förändringarna handlar om att det blir fler jobb i mindre upplagor, att kostnaderna ökar och att vi måste leta efter säkrare leveranskedjor. Bristen på välutbildad arbetskraft måste lösas genom att skapa mer attraktiva arbetsplatser, men också med mer integrerad AI och automation. Fler företag kommer att konsolideras och kraven på hållbarhet bara ökar.

Tre nyckelord

HP:s tre nyckelord för både Drupa, och de kommande tjugo åren i allmänhet, är automation, integration och hållbarhet, och de kommer att ta itu med detta med tre teknologier: Thermal inkjet, LEP och LEPx (liquid electrostatic print) som kommer att spridas till flera segment samt HP:s Intelligent Automation Platform baserad på AI.

Nyheter på Drupa

HP presenterar Indigo 120K, som är en B2-arkskrivare som producerar upp till 6 000 ark per timme. Den har AI-baserad färg- och kvalitetsstyrning och är byggd så att en man kan hantera två maskiner. Den har ett nytt ECO-läge som säkerställer lägre resursförbrukning, säger HP.

HP Indigo 18K är en ”schweizisk armékniv” som kan utföra dubbelsidig utskrift i ett pass. Den kan trycka på transparenta, plana media och tjocka pappersmedia. Som något helt nytt är den utrustad med Auto Alarm Agent som är ett maskininlärningsverktyg baserat på AI-bildkvalitetsdetektering.

Markus Weiss medger att det kommer att dröja fem till tio år innan HP:s Indigo-utskriftsteknik kommer att nå offsetnivå. Tills dess ser han att HP:s maskiner kommer att samexistera på offsettryckerier för att säkerställa att HP:s pressar kan lösa den ständigt ökande mängden uppgifter som kan utföras i mindre och personliga upplagor, samtidigt som de stora upplagorna körs utmärkt på offsetmaskinerna.

HP Pagewide är för närvarande den största transformatorn av uppgifter från analogt till digitalt i HP:s portfölj, säger Markus Weiss. Inom segmenten publicering, direktreklam och reklam har HP växt med elva procent, fjorton procent respektive tretton procent det senaste året. Tjugofem procent av alla böcker i USA idag trycks digitalt och 2/3 av dem är tryckta på HP Pagewide-utrustning, enligt HP.

Förra året lanserades Pagewide Advantage 220. Nu lägger den till nya funktioner som gör att den kan skriva ut med en högre gramvikt, ha MICR-kapacitet, kan utföra onpress profilering, trycka i ECO-läge, samt en rad andra smarta funktioner och givetvis med uppgraderingsmöjlighet för befintliga kunder.

Läs vidare

Ny fiberflaska presentad i Davos

I samband med årets World Economic Forum i Davos passade det amerikanska företaget NBCo på att presentera sin lösning för en fiberbaserad flaska. Den ska vara upp till 99 procent återvinningsbar och ska brytas ner i naturliga miljöer. Även barriärfrågorna ska man ha löst, vilket i så fall är uppseendeväckande.
NBCo

Företaget där allt försvinner spårlöst

Traceless är ett start-up företag med basen i Hamburg. Grundades för fyra år sedan av två kvinnor. De ville minska den nedskräpning som plasten står för i naturen. Man har utvecklat en till hundra procent biobaserad polymer som kan användas för att tillverka produkter i kategorin SUP och förpackningsapplikationer.
Tracelessx

I dag är det dags för årets höjdpunkt – Scanpack öppnar dörrarna

Har du inte packat väskan än är det hög tid. I morgon, tisdag, slår Scanpack 2024 upp dörrarna och vi kan se fram emot en i vanlig ordning välarrangerad mässa med mängder av intressanta aktiviteter.
Resväskax

SEE lanserar nya toppfilmer som ger plastreducering i livsmedelsförpackningar

SEE lanserar nu tre toppfilmer för skinförpackningar som man säger sätter nya nya standarder för förpackningseffektivitet och prestanda.
Cryovac top webs fishx

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x