Hopvikbar dricksflaska av bioplast ett alternativ till engångsflaskor

PUBLICERAD: 13 mars 2023
UPPDATERAD: 13 mars
Pressbild

Det bulgariska start-up-företaget DiFOLD har utvecklat och lanserat en hopvikbar dricksflaska, som är tillverkad av ett växtbaserat bioplastmaterial och som kan vara ett alternativ till engångsflaskor i plast.

Bakom DiFOLD-flaskan, vars funktion bygger på japansk Origami-teknik, finns affärsutvecklaren och marknadsföraren Radina Popova, som är bolagets VD, och arkitekten, uppfinnaren och designern Petar Zaharinov, som fungerar som DiFOLD:s tekniske chef.

Duon Radina & Petar började arbeta tillsammans i mars 2018 och har sedan dess gjort en lång resa för att skapa sin Origami-flaska, där de förutom den rena utvecklingen av en praktisk och hopvikbar flaska också ägnat mycket tid åt att utforska projektets potential inom området återvinningsbara och återanvändbara dryckesförpackningar.
Plasten i DiFOLD-flaskan är en biobaserad copolyester som kan termoformas. Plasten, som har beteckningen Arnitel Eco, kommer från nederländska DSM Engineering Materials och tillverkas bland annat med förnybar rapsolja som råvara. Plasten sägs ha ett koldioxidavtryck som endast är hälften av en motsvarande fossilbaserad plast.

Den patentsökta flaskan är livsmedelssäker och fri från BPA. Med sin praktiska och funktionella design passar den för ett flertal tillfällen, både i arbetslivet och på fritiden. Flaskan kan rengöras manuellt med flaskborste eller i diskmaskin och den Origami-inspirerade vikfunktionen sägs hålla minst fem år även vid intensiv användning. Flaskan, som tom väger endast 120 gram, försluts med ett läckagesäkert lock i rostfritt stål.

Läs vidare

Ny designkategori ska fånga upp det udda i Guldägget

Sveriges äldsta och största reklamtävling anordnas för 64:e året i rad. Med deadline för inskick av bidrag runt hörnet (4:e februari) är det hög tid att finputsa de sista detaljerna om man vill försöka knipa ett av de åtråvärda Guldäggen i årets tävling. Vi har pratat med Guldäggets tävlingsansvariga, Linda Nilsson, som berättar för Cap&Design om den nyinförda kategorin och vad juryn kommer att leta speciellt efter i bidragen.
guldagg

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx