Hopvikbar dricksflaska av bioplast ett alternativ till engångsflaskor

PUBLICERAD: 13 mars 2023
UPPDATERAD: 13 mars
Pressbild

Det bulgariska start-up-företaget DiFOLD har utvecklat och lanserat en hopvikbar dricksflaska, som är tillverkad av ett växtbaserat bioplastmaterial och som kan vara ett alternativ till engångsflaskor i plast.

Bakom DiFOLD-flaskan, vars funktion bygger på japansk Origami-teknik, finns affärsutvecklaren och marknadsföraren Radina Popova, som är bolagets VD, och arkitekten, uppfinnaren och designern Petar Zaharinov, som fungerar som DiFOLD:s tekniske chef.

Duon Radina & Petar började arbeta tillsammans i mars 2018 och har sedan dess gjort en lång resa för att skapa sin Origami-flaska, där de förutom den rena utvecklingen av en praktisk och hopvikbar flaska också ägnat mycket tid åt att utforska projektets potential inom området återvinningsbara och återanvändbara dryckesförpackningar.
Plasten i DiFOLD-flaskan är en biobaserad copolyester som kan termoformas. Plasten, som har beteckningen Arnitel Eco, kommer från nederländska DSM Engineering Materials och tillverkas bland annat med förnybar rapsolja som råvara. Plasten sägs ha ett koldioxidavtryck som endast är hälften av en motsvarande fossilbaserad plast.

Den patentsökta flaskan är livsmedelssäker och fri från BPA. Med sin praktiska och funktionella design passar den för ett flertal tillfällen, både i arbetslivet och på fritiden. Flaskan kan rengöras manuellt med flaskborste eller i diskmaskin och den Origami-inspirerade vikfunktionen sägs hålla minst fem år även vid intensiv användning. Flaskan, som tom väger endast 120 gram, försluts med ett läckagesäkert lock i rostfritt stål.

Läs vidare

Coca-Colas flaskor blir lättare och sparar 3 miljoner ton PET i Nordamerika

Coca-Cola Company har gjort om sina PET-flaskor på den nordamerikanska marknaden och minskar därmed materialförbrukning med 3 miljoner ton år 2025.
coke1

Så packar man ETT ägg effektivt

Så här i påsktider kan det vara äggstra aktuellt att visa en lösning på en smart äggförpackning. Den har utvecklats av Antalis Packaging i Storbritannien.
new-egg-box-and-packaging-awards-composition-900x600

The Power Of Art

Den kända konstnären Sir Peter Blake känd för till exempel The Beatles Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Bands skivomslag, har slagit sig ihop med Budweiser för att skapa ett unikt projekt – en serie popkonstinspirerade burkar.
blake 3x

Ecoleans nya förpackningsstorlek har fokus på bekvämlighet och miljö

Ecolean Air 125-formatet är en 125 ml förpackning som är designad för att erbjuda en bekväm förpackningsupplevelse.
ecoleanx

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax