Kursledaren Danijela Ridic håller tre utbildningstillfällen online om förpackningar och flexotryck.
– Min förhoppning är att lyfta upp tryckprocessen och riva ner de tjocka väggarna den äldre generationen har murat upp.
Danijela Ridic har tidigare tipsat våra läsare om flexotryck. Danijela har arbetat med flexo sen 2005 efter att hon avslutade sin kvalificerade yrkesutbildning på Broby Grafiska i Sunne. Efter nio år i repro och närmare fem år på ett tryckeri tog hon steget att starta företaget Chain design print i mars 2019. Med start 14 september leder hon tre onlinekurser på temat förpackning och flexotryck.
– Syfte med utbildningen är att öka kunskapen och förståelsen för hur mycket det krävs innan en förpackning ska gå till tryck och själva resan dit, säger Danijela Ridic.
Ser stor kunskapsbrist
– Mer än hälften av alla livsmedelsförpackningar trycks i flexo. Behovet är jättestort. Vi ser en stor kunskapsbrist på förpackning och flexosidan där det har varit akutläge i många år. Onlinevarianten på utbildningen har fötts fram i och med covid-19. Detta ger även möjlighet för fler att delta och jag kan sprida denna kunskapen bredare och snabbare.
Ridic säger att kurserna ger nödvändiga och grundläggande kunskaper om flexo och hela processen. Deltagarna får också följa en artworks resa genom hela flödet, från designprocessen genom repro och hela vägen in i tryckproduktionen. De får också en förståelse om vilka förutsättningar, begränsningar men framförallt möjligheter det finns i flexo.
Utbildning för hela grafiska industrin
– Utbildningen riktar sig till alla som jobbar i början av denna kedjan: varumärkesägare, marknadsavdelningar, produktägare, grafiska designers, designbyråer, förpackningsutvecklare, inköpare och säljare av material samt andra som vill lära sig mer om tryck och flexo.
Danijela säger att information och kunskap om flexotryck är svårt att tillgå. Hon ger en känga till den äldre generationen flexotryckare som hon inte tycker visar tillräcklig transparens om den kunskap de besitter. Det är viktigt för flexotryckets fortsatta överlevnad och framtid.
– Min förhoppning är att lyfta upp tryckprocessen och riva ner de tjocka väggarna den äldre generationen har murat upp, säger hon och förklarar att det är viktigt för annars vet inte ens den yngre generationen hur de ska börja.
– Men jag vill ändå poängtera att jag hyser stor respekt för den äldre generationen men jag önskar mer transparens när det handlar om att dela med sig av kunskapen.
Hur ser du på framtiden för flexotryck?
– Jag ser ljust på framtiden ur den aspekten för att tekniken har utvecklats och förfinats
så pass mycket att kunderna väljer flexo framför andra tryckmetoder, som till exempel djuptryck.
”Ingen blir färdiglärd”
Vilka är de stora utmaningarna?
– Utmaningen med flexo är helt klart att det är en egen värld och tillåter ingen att bli färdiglärd.
Sen har vi en annan utmaning, inte bara för flexo, utan för hela grafiska industrin där det överlag är att hitta rätt kompetens.
Flexo överraskar oss ständigt, därför älskar jag mitt jobb. Som en god vän till mig sa: ”Flexo. It’s not rocket science…it’s harder!”