Hon blir chef för utvecklingen av biomaterial

PUBLICERAD: 16 december 2021
UPPDATERAD: 31 januari
Johanna Hagelberg, ny chef för divisionen Biomaterials. Foto: Pressbild

Johanna Hagelberg utses till ny chef för Stora Ensos affärsområde Biomaterials.
– I vår transformation mot biobaserad innovation fortsätter vi att utveckla vår nuvarande verksamhet, samtidigt som vi möjliggör snabb kommersialisering av våra nya regenerativa produkter, säger hon.

Johanna Hagelberg började på Stora Enso 2013. Innan dess hade hon ledande befattningar inom bland annat General Motors, NCC och Vattenfall. Och sedan 2014 har Hagelberg varit global chef för Stora Ensos division Sourcing and Logistics.

Ansvarig för ny division

Nu tar hon över rollen som Executive Vice President för divisionen Biomaterials. Hon ingår sedan 2014 även i koncernens ledningsgrupp.

– Biomaterial är ett strategiskt viktigt område för Stora Enso, säger Stora Ensos vd Annica Bresky i ett pressmeddelande och fortsätter:

– När vi nu går in i en ny innovationsdriven era för biomaterial är jag mycket glad att kunna tillsätta Johanna som chef för divisionen. Hennes starka ledaregenskaper och erfarenhet från olika branscher, inklusive fordonsindustrin, kommer att hjälpa oss att ta verksamheten till en ny nivå. Johanna har rätt bakgrund och kompetens för att påskynda kommersialiseringen av nya biobaserade produkter, exempelvis Lignode, ligninbaserat kol för elektrifiering av fordon.

Ska utveckla verksamheten

Johanna Hagelberg har två magisterexamina i Management of Manufacturing Systems samt Industrial Engineering and Management.

– Jag ser fram emot möjligheten att tillsammans med teamet leda divisionen Biomaterials. I vår transformation mot biobaserad innovation fortsätter vi att utveckla vår nuvarande verksamhet, samtidigt som vi möjliggör snabb kommersialisering av våra nya regenerativa produkter, säger Johanna Hagelberg i ett pressmeddelande.

Enligt Stora Enso har rekryteringsprocessen påbörjats för att hitta en ny chef för affärsområdet Sourcing and Logistics. Tills dess kommer Tuomas Mustonen, för närvarande SVP Performance, Controlling and Strategy inom Sourcing and Logistics, att agera tillförordnad chef.

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar