HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

PUBLICERAD: 17 december 2024
UPPDATERAD: 17 december

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.

– HolyGrail 2.0-projektet är ett av de största samarbetsprojekt som någonsin funnits inom området förpackningsavfall, betonade Jan Hart. Initiativet stöds av mer än 160 företag och organisationer från hela förpackningsvärdekedjan.

– Vårt mål är att visa den tekniska och ekonomiska genomförbarheten av digital vattenstämpelteknik och bevisa att denna teknik kan revolutionera avfallshanteringen.

Kraften i digitala vattenmärken

Digitala vattenstämplar är osynliga koder som är integrerade i förpackningsmaterial. Dessa koder kan läsas av detektionssystem, så att avfallet kan sorteras mer exakt. Jan ’t Hart förklarar: – Det unika med denna teknik är att vattenmärkena finns på förpackningen överallt, så att detekteringssannolikheten är mycket större än med QR-koder, till exempel.

Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association).

Projektet omfattar tre faser, där prototyper utvecklas och testas i laboratorier, halvindustriella miljöer och kommersiella anläggningar.

– Vi är för närvarande i fas tre, säger Jan till Hart. Det här är den industriella testfasen där vi tillämpar tekniken i stor skala, med det slutliga målet att uppnå en teknisk beredskapsnivå på TRL 9, det vill säga utprovat och klart för kommersialisering.

Ett lovande resultat

HolyGrail 2.0 testresultat är lovande. Under de första faserna uppnådde prototyper detekteringsgraden på 99 procent och 95 procent renhetsprocent.

– Dessa siffror är exceptionella och ger förtroende för möjligheterna med denna teknik, säger Jan ’t Hart. Han betonade att fas tre fokuserar på testning under realistiska förhållanden, med avfallsflöden från Tyskland och Danmark.

– I de första testerna har vi redan upptäckt mer än 2,4 miljoner vattenmärkta föremål, vilket understryker teknikens noggrannhet.

Utmaningar och framtidsplaner

Även om resultaten är lovande, erkände Jan ’t Hart att utmaningar kvarstår. Flexibla förpackningar kan vara svårare att sortera på grund av deras oregelbundna former men testar visar att detekteringsgraden är högre än 99 procent i flexibla förpackningar.
En annan utmaning är implementeringen av teknik i stor skala.

– Vi arbetar med återvinnare och varumärkesägare för att bygga en robust infrastruktur, säger han.

Pilotprojekt kommer att lanseras i Belgien och Tyskland under de kommande två åren, där teknik för sortering och återvinning av styva och flexibla förpackningar kommer att utvecklas.

En digital framtid

Utöver de tekniska aspekterna betonade Jan ’t Hart digitaliseringens betydelse för den cirkulära ekonomin.

– Digitalisering är avgörande för att få tillgång till rätt material och att förverkliga en cirkulär ekonomi, sade han.

Han betonade att HolyGrail 2.0 inte bara är fokuserat på vattenmärken, man tittar också på andra tekniker som igenkänning via AI-teknik.

– Vi fortsätter att förnya och strävar efter att göra förpackningskedjan framtidssäker.

– Vi har bevisat att denna teknik fungerar. Nu är det dags att skala upp lösningen och se till att vi kan uppfylla de ambitiösa europeiska återvinningsmålen.

 

Senaste nytt

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Lignin Industries tar in 42 miljoner kronor och ökar satsningen på biobaserad plast

Greentechbolaget Lignin Industries AB har tagit in 42 miljoner kronor i ny finansiering och accelererar nu sina kommersialiserings- och uppskalningsplaner.
lignin-e-handel-768x512
Lignin Industries tar in 42 miljoner kronor och ökar satsningen på biobaserad plast

Läs vidare

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

En ny design och smalare burk blir öljättens största förpackningsförändring på länge. Carlsberg uppdaterar nu utseendet på sin populära alkoholfria öl. I lanseringen kommer även en specialdesignad burk för att hylla de svenska landslagen i fotboll och inför sommaren lanseras dessutom en festivalöl.
Carlsberg
Carlsberg byter kostym på klassiska alkoholfria ölen

BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG. Utmaningen låg i att skapa en ett designuttryck som både förmedlar en tydlig premiumkänsla på en brun kartongförpackning och samtidigt harmonisera med AEG:s visuella identitet.
guldagget
BVD Stockholm vann Guldägg för nytt förpackningssystem till varumärket AEG

Fyra vinnare i norska Plastløftepriset

Lerum, Arla, Trioworld Lundin och Den Stolte Hane vann Grønt Punkt Norges Plastløfte-priser för sina innovativa och hållbara förpackningar.
plastloftet-vinnerex
Fyra vinnare i norska Plastløftepriset