HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

PUBLICERAD: 17 december 2024
UPPDATERAD: 17 december

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.

– HolyGrail 2.0-projektet är ett av de största samarbetsprojekt som någonsin funnits inom området förpackningsavfall, betonade Jan Hart. Initiativet stöds av mer än 160 företag och organisationer från hela förpackningsvärdekedjan.

– Vårt mål är att visa den tekniska och ekonomiska genomförbarheten av digital vattenstämpelteknik och bevisa att denna teknik kan revolutionera avfallshanteringen.

Kraften i digitala vattenmärken

Digitala vattenstämplar är osynliga koder som är integrerade i förpackningsmaterial. Dessa koder kan läsas av detektionssystem, så att avfallet kan sorteras mer exakt. Jan ’t Hart förklarar: – Det unika med denna teknik är att vattenmärkena finns på förpackningen överallt, så att detekteringssannolikheten är mycket större än med QR-koder, till exempel.

Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association).

Projektet omfattar tre faser, där prototyper utvecklas och testas i laboratorier, halvindustriella miljöer och kommersiella anläggningar.

– Vi är för närvarande i fas tre, säger Jan till Hart. Det här är den industriella testfasen där vi tillämpar tekniken i stor skala, med det slutliga målet att uppnå en teknisk beredskapsnivå på TRL 9, det vill säga utprovat och klart för kommersialisering.

Ett lovande resultat

HolyGrail 2.0 testresultat är lovande. Under de första faserna uppnådde prototyper detekteringsgraden på 99 procent och 95 procent renhetsprocent.

– Dessa siffror är exceptionella och ger förtroende för möjligheterna med denna teknik, säger Jan ’t Hart. Han betonade att fas tre fokuserar på testning under realistiska förhållanden, med avfallsflöden från Tyskland och Danmark.

– I de första testerna har vi redan upptäckt mer än 2,4 miljoner vattenmärkta föremål, vilket understryker teknikens noggrannhet.

Utmaningar och framtidsplaner

Även om resultaten är lovande, erkände Jan ’t Hart att utmaningar kvarstår. Flexibla förpackningar kan vara svårare att sortera på grund av deras oregelbundna former men testar visar att detekteringsgraden är högre än 99 procent i flexibla förpackningar.
En annan utmaning är implementeringen av teknik i stor skala.

– Vi arbetar med återvinnare och varumärkesägare för att bygga en robust infrastruktur, säger han.

Pilotprojekt kommer att lanseras i Belgien och Tyskland under de kommande två åren, där teknik för sortering och återvinning av styva och flexibla förpackningar kommer att utvecklas.

En digital framtid

Utöver de tekniska aspekterna betonade Jan ’t Hart digitaliseringens betydelse för den cirkulära ekonomin.

– Digitalisering är avgörande för att få tillgång till rätt material och att förverkliga en cirkulär ekonomi, sade han.

Han betonade att HolyGrail 2.0 inte bara är fokuserat på vattenmärken, man tittar också på andra tekniker som igenkänning via AI-teknik.

– Vi fortsätter att förnya och strävar efter att göra förpackningskedjan framtidssäker.

– Vi har bevisat att denna teknik fungerar. Nu är det dags att skala upp lösningen och se till att vi kan uppfylla de ambitiösa europeiska återvinningsmålen.

 

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

Zoégas uppdaterar förpackningsdesignen

Nu uppdaterar Zoégas designen för att ännu bättre spegla varje kaffes unika historia och karaktär. De nya förpackningarna får ett modernare utseende och en starkare identitet.
zoegax

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox