Holmen Iggesund i samarbete kring kosmetikaförpackningar

PUBLICERAD: 20 december 2022
UPPDATERAD: 31 januari

Samarbetet mellan Holmen Iggesund och Yangi syftar till att utveckla fiberbaserade kosmetikaförpackningar, tillverkade med torrformningsteknik. (Bild Holmen Iggesund)|Hein van den Reek är chef för Future Packaging hos Holmen Iggesund. (Bild Holmen Iggesund)|Anna Altner är grundare av Yangi. (Bild pressbild)

Kartongproducenten Holmen Iggesund har inlett ett samarbete med Varbergsbaserade torrformningsspecialisten Yangi AB med avsikt att utforska möjligheterna att utveckla en ny typ av biobaserade kosmetikaförpackningar.

Holmen Iggesund, känt främst för sina premiumkartongkvaliteter, skriver att man ingått ett långsiktigt avtal med Yangi AB, banbrytande inom förpackningslösningar baserade på torrformningsteknologi, för att utforska möjligheterna med en ny typ av hållbart förpackningsmaterial. De två företagen kommer i nära samarbete och tillsammans med andra varumärken, att utforska möjligheter inom biobaserade och förnybara förpackningar för kosmetika- och skönhetsindustrin.

”Att förse marknaden med hållbara förpackningar av hög kvalitet är en ständigt pågående resa. Det som fungerar bra idag, kommer kanske inte att vara tillräckligt imorgon. Att gå från fossilbaserade till förnybara material är avgörande för framtiden, och att välja rätt material för förpackningar är ett effektivt sätt att minska klimatavtrycket. Något som är enormt viktigt för både varumärken och konsumenter” skriver Holmen Iggesund i ett pressmeddelande om samarbetet.

Hein van den Reek är chef för Future Packaging hos Holmen Iggesund. (Bild Holmen Iggesund)

Fokus för samarbetet mellan Yangi AB och Holmen Iggesund ligger främst på att ersätta hårdplast med alternativa förnybara material i skönhets- och kosmetikaförpackningar som refill-, test- och innerförpackningar och andra användningsområden inom segmentet. I samarbetet kommer Holmen Iggesund att leverera fiberbaserat material för att garantera premiumkvalitet.

”Det är viktigt att snabbt göra förpackningar ännu mer hållbara och meningsfulla, och på Holmen Iggesund ser vi fördelarna med att samarbeta med andra för att lösa utmaningar ännu snabbare. Samarbetet med Yangi syftar till att hjälpa varumärken inom skönhet och kosmetika att ge sina kunder det de kräver: hållbara förpackningar. Vi på Holmen Iggesund är alltid intresserade av de senaste idéerna och nya, potentiella möjligheter för meningsfulla förpackningslösningar, som vårt Conic-koncept som vi lanserade 2021 (läs HÄR!)”, säger Hein van den Reek, Director Future Packaging, Holmen Iggesund.

I samarbetet kommer Yangi att bidra med sin revolutionerande fiberbaserade torrformningsteknologi, och resurser för forskning och utveckling, för att vidareutveckla befintliga och framtida lösningar för förpackningstillverkare och varumärken.

Anna Altner är grundare av Yangi. (Bild pressbild)

”Att leverera hållbara lösningar, som eliminerar användningen av fossila bränslen och minskar koldioxidavtrycket för ett varumärkes förpackningar, är avgörande för att bygga varumärkeslojalitet. Vår fiberbaserade torrformningsteknik skapar en unik möjlighet att övergå till mer resurs- och kostnadseffektiva förpackningar som är förnybara och återvinningsbara. Samarbetet möjliggör ett starkt erbjudande som kopplar samman hela förpackningsvärdekedjan, från råmaterial till färdig förpackning”, säger Anna Altner, grundare av Yangi.

Samarbetet mellan Holmen Iggesund och Yangi AB initierades och kommer att faciliteras av FutureLab & Partners, en teknisk accelerator som möjliggör övergången från icke förnybara till förnybara material genom gemensamma utvecklingsprojekt med kosmetika- och skönhetsvarumärken.

Läs vidare

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Dagab pallar inte trä längre

Dagab byter nu från trä- till plastpallar från Svenska retursystem som är ett klimatsmartare alternativ.
Dagab

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah