Herma lanserar transparant lim

PUBLICERAD: 2 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Hermas nya transparanta lim, 62F, klarar tuffa fuktiga förhållanden och passar väl till bland annat dryckesindustrin.

– 62 F styrker ytterligare vårt redan starka rykte som problemlösare, säger Hermas vd Thomas Baumgärtner.

Företaget Herma i Stuttgart lanserar nytt lim för no-label-look-etiketter.

Företaget Herma, med säte i Stuttgart, har utvecklat ett lim till transparanta etiketter vilket gör det möjligt att få en ”no-label-look” även vid extrem fuktighet och våta förhållanden. Med sin långa livslängd och transparens appliceras limmet lätt på livsmedelsprodukter och passar enligt Herma även till kosmetikaprodukter och läkemedelsindustrin. Det nya limmet med namnet 62F har redan fått ett godkännande av ISEGA, det tyska institutet för forskning inom papper, kartong och livsmedelsförpackningar.

Transparanta clear-on-clear etiketter kan bli problematiska om de ska motstå våta förhållanden. Inte ovanligt är att det uppstår en ful vit dimma under etikettkanterna. Limmet testades att sänkas ner i vatten under 96 timmar – ändå blev inte etiketten grumlig vilket gör limmet passande för exempelvis dryckesindustrin. Limmet kännetecknas även av hög initial klibbighet och har visat sig ha god motståndskraft mot bland annat oljor. En annan fördel är att limmet inte är föremål för oönskad härdning i samband med flerfärgstryck och långvarig uv-härdning.

– Det transparanta limmet 62F är det senaste tillskottet till Hermas sortiment av specialprodukter. Grade 62 F styrker ytterligare vårt redan starka rykte som problemlösare, säger Hermas vd Thomas Baumgärtner i ett pressmeddelande och tillägger att de fokuserat på att investera i toppmodern produktionsteknik under de senaste åren.

Läs vidare

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx