Herma lanserar transparant lim

PUBLICERAD: 2 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari

Hermas nya transparanta lim, 62F, klarar tuffa fuktiga förhållanden och passar väl till bland annat dryckesindustrin.

– 62 F styrker ytterligare vårt redan starka rykte som problemlösare, säger Hermas vd Thomas Baumgärtner.

Företaget Herma i Stuttgart lanserar nytt lim för no-label-look-etiketter.

Företaget Herma, med säte i Stuttgart, har utvecklat ett lim till transparanta etiketter vilket gör det möjligt att få en ”no-label-look” även vid extrem fuktighet och våta förhållanden. Med sin långa livslängd och transparens appliceras limmet lätt på livsmedelsprodukter och passar enligt Herma även till kosmetikaprodukter och läkemedelsindustrin. Det nya limmet med namnet 62F har redan fått ett godkännande av ISEGA, det tyska institutet för forskning inom papper, kartong och livsmedelsförpackningar.

Transparanta clear-on-clear etiketter kan bli problematiska om de ska motstå våta förhållanden. Inte ovanligt är att det uppstår en ful vit dimma under etikettkanterna. Limmet testades att sänkas ner i vatten under 96 timmar – ändå blev inte etiketten grumlig vilket gör limmet passande för exempelvis dryckesindustrin. Limmet kännetecknas även av hög initial klibbighet och har visat sig ha god motståndskraft mot bland annat oljor. En annan fördel är att limmet inte är föremål för oönskad härdning i samband med flerfärgstryck och långvarig uv-härdning.

– Det transparanta limmet 62F är det senaste tillskottet till Hermas sortiment av specialprodukter. Grade 62 F styrker ytterligare vårt redan starka rykte som problemlösare, säger Hermas vd Thomas Baumgärtner i ett pressmeddelande och tillägger att de fokuserat på att investera i toppmodern produktionsteknik under de senaste åren.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a