Heidelberg visar styrka inom förpackning

PUBLICERAD: 22 juni 2019
UPPDATERAD: 24 januari
Dirk Kaliebe, från Heidelbergs styrelse öppningstalade under företagets förpackningsdagar.
Dirk Kaliebe, från Heidelbergs styrelse öppningstalade under företagets förpackningsdagar.

Heidelberg bjöd in till en heldag med temat förpackning. Hela maskinsortimentet radades upp, med inkjet i spetsen, för att möta trender som kortare serier och personaliserat tryck.

Eventet Heidelberg Packaging Days tog sikte på företagets samlade sortiment inom förpackning med tryckpressar, etikettmaskiner, stansmaskiner och kapsellimmare. Även hjärtat i Heidelbergs produktportfölj, programvaran Prinect, presenterades. Den servar all produktion med allt från information om jobbet till färgprofiler. Eventet var välbesökt med gäster från hela världen och intresset var stort. Kerstin Haase, ansvarig för affärsområdet Packaging hos Heidelberg berättade mer om satsningen inom detta segment.

– Förpackningssegmentet är en mycket viktig del för Heidelberg eftersom det är den delen inom grafisk produktion som växer mest. Trenden inom förpackning är också att serierna blir kortare, och behovet av att snabbt kunna byta jobb i tryckpressen är avgörande för en lönsam produktion. Heidelberg är lyhörda gentemot kunderna och deras önskemål. Målet är att hela tiden förbättra produktionen genom forskning och utveckling.

Finns i tre segment

Heidelberg har delat in den grafiska industrin i tre segment – vikbara kartongförpackningar, självhäftande och vattenlimshäftande etiketter samt traditionellt tryck. I segmentet vikbar kartong ingår hela kedjan med start i prepress och tryck. Men även stansning och kapsellimning ingår numera i Heidelbergs portfölj. Vid tryckning av ark har Heidelberg många maskiner att välja på. Med format upp till 162 centimeter i skräddarsydda presskonfigurationer med färg och lackverk. Inom förpackning är intresset stort för att använda sjufärgs-tryck Multi Color System, för att minimera omställningstiden i pressen med specialfärger.

Kerstin Haase, ansvarig för Heidelbergs förpackningssegment.
Kerstin Haase, ansvarig för Heidelbergs förpackningssegment.

Det senaste tillskottet på maskinsidan i detta segment är Primefire 106 – en industriell press med bläckstråleteknik. Konceptet kring, och grundtanken till tryckpressen, var att tryckeriet skulle kunna addera Primefire till sin traditionella produktion. Största pappersformatet är 75 x 106 centimeter och enligt Heidelberg är kvaliteten likvärdig med offset. Kunden kan använda samma arbetsflöde till prepress, och efter tryckningen tas de tryckta arken till den befintliga efterbehandlingen, till exempel en stans och en kapsellimmare.

Vattenbaserat bläck

I Multi Color System trycker man med CMYK plus orange, grön och lila vilket gör att man kan återskapa 95 procent av alla PMS-färger. Bläcket är vattenbaserat, livsmedelsgodkänt, och kan användas till alla typer av förpackningar. Maskinen är en fristående maskin och huvudsyftet är att den utan några konfigurationer ska kunna integreras i kundens vanliga digitala arbetsflöde.

Primefire 106 är framtagen för kortare tryckserier och för möjligheten att kunna trycka unika personaliserade förpackningar med olika motiv, koder, streckkoder eller datamatrix-koder.

Möjligheterna kan appliceras på de nya inköpsbehoven som Print to pack och Supply on demand i små upplagor. Men även i en produktion där förpackningarna ser likadana ut så är Primefire konkurrenskraftig upp till 5 000 ark och har en beräknad produktion om 1,5 miljoner ark per månad.

Med denna teknik skulle tryckeriet kunna erbjuda sin kund att beställa förpackningar för en vecka i taget. Detta för att underlätta för en mer flexibel produktion och frigöra kapital från lagret till ett bättre kassaflöde. Men också möjligheten till spårbarhet på den individuella förpackningen. För slutkunden innebär detta ett mer flexibelt arbete då det går att ändra löpande i designen, vilket även betyder processfördelar.

Två års utveckling

Utvecklingen av Primefire gjordes i rekordfart. Det tog två år från det att Heidelberg startade med projektet till att de levererade den första maskinen. Utvecklingen gjordes i nära samarbete med några utvalda kunder. Det kombinerades med all kunskap som Heidelberg redan har med sig i bagaget såsom iläggare och avläggare från företagets traditionella pressar, samt Diamatrix SAMBA inkjet-teknik från Fujifilm med upplösning i 1200 x 1200 dpi.

heidelberg

År 2016 startade Heidelberg ett samarbete med företaget Master work group som är ett stort kinesiskt företag specialiserat på efterbehandling. I dag har de ett gediget utbud av stans- och kapsellimningsmaskiner i olika storlekar. Den första maskinen som lanserades i samarbetet var Diana, en kapsellimmare med kapacitet upp till 200 000 kapslar i timmen. I dag har över 300 installationer av stansar gjorts sedan starten av samarbetet.

Samarbetar med Gallus

Inom etikettsegmentet har Heidelberg ett samarbete med Gallus och tillsammans producerar de maskiner för onlineproduktion av etiketter. Gallus har ett brett program av traditionella rullpressar och har i dag åtta stycken basmaskiner. Den digitala Labelfire nyttjar liknande teknik som Primefire 106. Uv-färgen appliceras med bläckstråleteknik och printar med åtta färger. De sju färgerna och i tillägg även täckvitt gör att man kan printa på transparenta material. I de större modellerna ges det även möjlighet att vid specialbehov koppla på folie, flexo, offset, lack, laminering och stansverk efter behov.

– Vi ser oss själva som en helhetsleverantör till den grafiska branschen. Där man vill ta ansvar för hela processen och leverera produkter från programvara, tryckpressar och efterbehandlingsmaskiner till kringtjänster – inte minst med återkoppling av produktionsdata med efterkalkyler. Det övergripande helhetsmålet är maximal upptid och produktivitet för våra kunder, säger Kerstin Haase.

Koncept för maximal produktivitet

För att maximera produktiviteten har Heidelberg tagit fram konceptet ”Push to Stop” som vänder på begreppet att något måste startas. I stället är arbetsflödet så effektivt att information om tryckjobbet hämtas upp från Prinect. Det är Heidelbergs Prepress-programvara som förser pressarna med information om kommande jobb, både vad gäller papperstyp, arkformat, färgprofiler och antal ark som ska produceras samt information om efterbehandling. I en jobbsekvens kan man ladda tryckpressen med upp till 30 jobb.

Baserat på denna information startar tryckpressen automatiskt produktionen. Det sker helt av sig själv. Den ställer in formatet i iläggare, förinställer färg, drar in plåtarna, justerar passning och drar in pappersarken och godkänner arket i maskinen efter förifyllda riktvärden. Så länge det finns papper och plåt tillgängligt så kommer intagstiden ner mot två minuter. Något längre för jobb som innehåller Pantonefärger och lack. Detta arbetssätt används inom både civiltryck och förpackningsproduktion.

Text & Foto: Fredrik Borg

Läs vidare

Etikettmarknaden föll tjugofem procent förra året men växer igen

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

CCL Industries öppnar ny sleevetillverkning

CCL Industries som tillverkar specialetiketter, säkerhets- och förpackningslösningar, har officiellt öppnat sin nya etiketthub i Dornbirn, Österrike, och slutfört flytten från tyska Hohenems.
CCL-Dornbirn_27_by_Marcel_Hagen-studio22-768x512x

Ellco Etikett först med Mark Andy Digital Series HD i Norge

Den norska etikettproducenten Ellco Etikett har installerat en Mark Andy Digital Series HD-press i sin anläggning i Gjelleråsen i Nittedal, nära Oslo.
Ellco-1588-768x559x

Ny toner med upp till 60 procent återvunnet innehåll

Xeikon introducerar nu Cheetah 3.0-versionen i sin tonerpresserie. Här inkluderas nya ECO-toner som en viktig del.
Xeikon

Senaste nytt

Thorbjörn Sagerström på DS Smith Norden ser en positiv trend för industrin

Vi kontaktade Thorbjörn Sagerström, vd på DS Smith i Norden och dessutom ordförande i Grafiska Föreningen, för att få hans synpunkt på läget för wellpapp- och kartongbranschen och för hans eget företag.
DSsmith1-1024x683-1x

Ny undersökning visar att svenskar är splittrade kring plastpåseskatten

Åsikterna om att plastpåseskatten försvinner är minst sagt splittrade, och över hälften av alla svenskar tycker det är viktigt att användningen av plastpåsar fortsätter att minska. Det visar en ny Novusundersökning som Håll Sverige Rent låtit göra.
dreamstime_7756854x

Tidningen Packnews fyller 90 år!

I år fyller tidningen Packnews 90 år. En anmärkningsvärd ålder på en branschtidning, men en ålder som inte på något sätt avspeglas i kvaliten, tidningen är starkare och fräschare än någonsin. Här ger tidningens chefredaktör, Bo Wallteg, en kort bakgrund till de nittio åren.
Packnews-1_24-mailchimp-header-2

Transparent förpackning ger enklare återvinning

Som ett led i arbetet med att minska klimatavtrycket har isoleringproducenten Rockwool förändrat förpackningarna. Något som ökar återvinningsmöjligheterna med 85  procent enligt företaget.
ROCKWOOL förpackning