Här är svenskens inställning till matsvinn

PUBLICERAD: 21 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Nästan hälften av svenskarna tänker till lite extra i affären så att de inte behöver slänga någon mat. Foto: Creative Commons

Matsvinnet är en stor miljöbov. Nu visar en undersökning bland annat att 47 procent av svenskarna tänker till redan i mataffären och planerar sina inköp så att de inte slänger någon mat.

En ny undersökning visar vad konsumenter har för inställning till matsvinn och matsäkerhet. Studien visar att nästan hälften av svenskarna, 47 procent, bestämmer sig redan i affären för att man inte ska slänga någon mat, genom att planera bättre vad som ska hamna i kundvagnen. 32 procent köper bara det som man tänker äta upp. 22 procent köper mindre förpackningar för att slippa slänga mat som inte blir uppäten.

70 procent uppger att de är duktiga på att tillvarata maten och fryser in mat och matrester.
– Vår undersökning visar att många konsumenter tycker att de vet för lite om hur de ska göra, vad som är rätt och fel när det gäller livsmedel, vanor och ansvar. Och man efterlyser riktlinjer och guidning från landets myndigheter inom livsmedel, och från livsmedelshandeln, säger Gabriella Finnborg, vd på kommunikationsbyrån Prat PR i ett pressmeddelande. Prat PR genomförde undersökningen i samarbete med Yougov.

En halv miljon ton ätbar mat och dryck hamnar i soporna och hälls ut i avloppen i svenska hushåll varje år, enligt Statistiska centralbyrån. Det blir drygt 50 kilo mat och dryck per person.

När det gäller matsäkerhet är det bara var tredje svensk (32 procent)som uppger att de har förtroende för svensk livsmedelsindustri. Endast 16 procent, knappt en av fem har förtroende för importerade livsmedel. Samtidigt ställer 81 procent av svenskarna krav på rena och äkta råvaror,att livsmedlen ska ha ursprungsmärkning (77 procent) och att de ska vara närproducerade närproducerade (65 procent).

Undersökningen bygger på 1011 intervjuer via internet och har genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige

 

Läs vidare

Ny förpackning minskar plastavfall i sjukvården

Hygienföretaget Kiilto introducerar nu en förpackningslösning för hygienprodukter inom vården. Genom att ersätta traditionella plastflaskor med påsar kommer Sveriges sjukhus kunna minska sin plastanvändning för tvål och handsprit med sextio procent.
Miljöbild_DAX_Clinical_påsex

PET-flaskor för kosmetika i slutet system etableras i Tyskland och Österrike

Plastförpackningsjätten Alpla och zeero har utvecklat en standardiserad lösning för kosmetikaförpackningar och förpackningar för personlig hygien där man använder återanvändbara och återvinningsbara PET-flaskor.
alpla 2

Tjugo procent fler återvunna plastförpackningar år 2023

Svensk Plaståtervinnings hållbarhetsrapport för 2023 är färdig och visar en 20 procentig ökning av återvinningsgraden för hushållsförpackningar jämfört med föregående år.
Foto: Peter Holgersson AB

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Senaste nytt

Arbetet bakom det goda ledarskapet enligt Gerhard Bley

Gerhard Bley, VD på Norrmejerier tillika författare och föreläsare inom ämnet empatiskt ledarskap, gästar Scanpacks jubileumsscen, Packaging Plaza. Han vet mycket om ett holistiskt synsätt, och vilka krafter det kan skapa i en organisation. Men jobbet gör sig inte självt. Det kräver en mogen ledare som arbetar utifrån den mjuka variabeln, för att på så vis skapa tillit och trygghet.
Gerhard Bley_foto Elin Bergex

Scanfill satsar på rPET från världens kustområden

Den senaste i raden av Ystadsföretaget Scanfills satsningar är en produktnyhet som uppfyller höga kvalitetskrav och hjälper till att städa rent kustområden. Det handlar om Prevented Ocean Plastic rPET.
Prevented ocean plasticx

NYHET: Nu är PackIndx, verktyget som hjälper dig hålla koll på prisutvecklingen, live!

Packnews fortsätter att ge förpackningsbranschen och dess kunder nya tjänster. Nu lanserar vi via en extern samarbetspartner en värdefull nyhet – PackIndx. Du som köper och säljer förpackningar får via PackIndx ett enkelt sätt att hålla koll på underliggande kostnadsförändringar på marknaden.
adam-smigielski-K5mPtONmpHM-unsplashx

Epson förvärvar Fiery – accelererar digitaliseringen

Epson förvärvar amerikanska Fiery som är experter på det digitala fron-end-lösningar och arbetsflödeslösningar för tryckbranschen.
epson