Här är svenskens inställning till matsvinn

PUBLICERAD: 21 februari 2017
UPPDATERAD: 24 januari
Nästan hälften av svenskarna tänker till lite extra i affären så att de inte behöver slänga någon mat. Foto: Creative Commons

Matsvinnet är en stor miljöbov. Nu visar en undersökning bland annat att 47 procent av svenskarna tänker till redan i mataffären och planerar sina inköp så att de inte slänger någon mat.

En ny undersökning visar vad konsumenter har för inställning till matsvinn och matsäkerhet. Studien visar att nästan hälften av svenskarna, 47 procent, bestämmer sig redan i affären för att man inte ska slänga någon mat, genom att planera bättre vad som ska hamna i kundvagnen. 32 procent köper bara det som man tänker äta upp. 22 procent köper mindre förpackningar för att slippa slänga mat som inte blir uppäten.

70 procent uppger att de är duktiga på att tillvarata maten och fryser in mat och matrester.
– Vår undersökning visar att många konsumenter tycker att de vet för lite om hur de ska göra, vad som är rätt och fel när det gäller livsmedel, vanor och ansvar. Och man efterlyser riktlinjer och guidning från landets myndigheter inom livsmedel, och från livsmedelshandeln, säger Gabriella Finnborg, vd på kommunikationsbyrån Prat PR i ett pressmeddelande. Prat PR genomförde undersökningen i samarbete med Yougov.

En halv miljon ton ätbar mat och dryck hamnar i soporna och hälls ut i avloppen i svenska hushåll varje år, enligt Statistiska centralbyrån. Det blir drygt 50 kilo mat och dryck per person.

När det gäller matsäkerhet är det bara var tredje svensk (32 procent)som uppger att de har förtroende för svensk livsmedelsindustri. Endast 16 procent, knappt en av fem har förtroende för importerade livsmedel. Samtidigt ställer 81 procent av svenskarna krav på rena och äkta råvaror,att livsmedlen ska ha ursprungsmärkning (77 procent) och att de ska vara närproducerade närproducerade (65 procent).

Undersökningen bygger på 1011 intervjuer via internet och har genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige

 

Läs vidare

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Positiva effekter nationellt och internationellt efter ett år med Site Zero

För ett år sedan öppnade Site Zero, världens största och mest avancerade plastsorteringsanläggning. På tolv månader har anläggningen blivit en katalysator för nationell och internationell omställning mot en cirkulär plastekonomi.
Foto: Peter Holgersson AB

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx