Matsvinnet är en stor miljöbov. Nu visar en undersökning bland annat att 47 procent av svenskarna tänker till redan i mataffären och planerar sina inköp så att de inte slänger någon mat.
En ny undersökning visar vad konsumenter har för inställning till matsvinn och matsäkerhet. Studien visar att nästan hälften av svenskarna, 47 procent, bestämmer sig redan i affären för att man inte ska slänga någon mat, genom att planera bättre vad som ska hamna i kundvagnen. 32 procent köper bara det som man tänker äta upp. 22 procent köper mindre förpackningar för att slippa slänga mat som inte blir uppäten.
70 procent uppger att de är duktiga på att tillvarata maten och fryser in mat och matrester.
– Vår undersökning visar att många konsumenter tycker att de vet för lite om hur de ska göra, vad som är rätt och fel när det gäller livsmedel, vanor och ansvar. Och man efterlyser riktlinjer och guidning från landets myndigheter inom livsmedel, och från livsmedelshandeln, säger Gabriella Finnborg, vd på kommunikationsbyrån Prat PR i ett pressmeddelande. Prat PR genomförde undersökningen i samarbete med Yougov.
En halv miljon ton ätbar mat och dryck hamnar i soporna och hälls ut i avloppen i svenska hushåll varje år, enligt Statistiska centralbyrån. Det blir drygt 50 kilo mat och dryck per person.
När det gäller matsäkerhet är det bara var tredje svensk (32 procent)som uppger att de har förtroende för svensk livsmedelsindustri. Endast 16 procent, knappt en av fem har förtroende för importerade livsmedel. Samtidigt ställer 81 procent av svenskarna krav på rena och äkta råvaror,att livsmedlen ska ha ursprungsmärkning (77 procent) och att de ska vara närproducerade närproducerade (65 procent).
Undersökningen bygger på 1011 intervjuer via internet och har genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige