Han blir vd för Billerud Korsnäs

PUBLICERAD: 4 augusti 2020
UPPDATERAD: 31 januari
Christoph Michalski blir vd för Billerud Korsnäs.

Leverantören av förpackningsmaterial- och lösningar tillsätter Christoph Michalski som ny vd och koncernchef.

Billerud Korsnäs styrelseordförande Jan Åström beskriver Christoph Michalski som ”en stark och erfaren ledare från vår industri, med stor vana att leda globalt förändringsarbete mot ökat kund- och innovationsfokus. Han har i sina tidigare positioner visat att han har förmåga att skapa aktieägarvärde och han har en internationell erfarenhet som få kan matcha”.

Christoph Michalski har en bakgrund på ledande befattningar inom SCA- koncernen och deras mjukpappers- och hygienprodukter. Han har också erfarenhet från snabbrörliga konsumentvaror hos Unilever och Fonterra. Sedan 2015 har han varit vd för det Hong kong-börsnoterade bolaget Vinda International Holding, en asiatisk producent av högkvalitativa och innovativa mjukpappers- och hygienprodukter.

– Sammantaget är jag övertygad om att Christoph är en ledare som kan fortsätta, och även accelerera, genomförandet av Billerud Korsnäs strategi för att skapa långsiktigt aktieägarvärde, säger han i ett pressmeddelande och tar även tillfället i akt att tacka Lennart Holm som varit tillförordnad vd och koncernchef, för ett mycket väl genomfört arbete som tillförordnad vd.

Christoph Michalski ser stor potential i Billerud Korsnäs och är glad över möjligheten att få leda företaget.

– Vi ser ett skifte i omvärlden mot ökad e-handel och högre krav på hållbara förpackningslösningar. Billerud Korsnäs har helt rätt förutsättningar för att fånga värden i det skiftet. Jag ser fram emot att anta utmaningen att utveckla Billerud Korsnäs till sin fulla potential.

 

 

Läs vidare

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

FrontPac belönades i Smart Industri 2024

I onsdags var FrontPac en av fyra finalister till Kungliga Ingenjörsakademins pris Smart Industri 2024. Urvalet var flera hundra företag som sedan blev fyra finalister. I juryn satt Scania, Volvo, Siemens, Wallenberg, KTH mfl. FrontPac kunde glädjas åt en andraplats och ett hedersomnämnade.
FrontPacx

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x