
Smurfit Kappa har tillsammans med tidningen Financial Times genomfört en undersökning om hur företag och företagsledare ser på hållbarhetsfrågorna och vilken roll de spelar i strategier och planering. Förpackningsinnovation är prioriterat.
En undersökning som Smurfit Kappa genomfört i samarbete med Financial Times visar att hållbarhet fortsätter att spela en avgörande roll när seniora företagsledare i Europa och Nord- och Sydamerika utarbetar sina strategier och planerar. The Transparency Edge, som genomfördes bland 440 seniora chefer och ledare i 11 stora ekonomier, visar att trots att företagen har fastställt ambitiösa planer for att nå netto noll, tror endast 11 procent av de som deltog i undersökningen att de har en hållbarhetsstrategi som är robust och genomförbar.
Mer an hälften (61 procent) av de som svarat uppger att hållbarhet förändrar sättet som de mäter det finansiella resultatet. Många av dem har börjat bygga in hållbarhet i sina chefers prestationsbedömningar och incitament. Detta understryker den inverkan som hållbarhet redan har på företag. Nästan hälften av företagen (47 procent) har prioriterat förpackningsinnovation som ett sätt att nå sina egna netto noll mål.
Medan 63 procent av företagen anser att de är fullständigt transparenta kring hur och varför man fattar hållbarhetsbeslut, uppger nästan en tredjedel (29 procent) att deras företags handlingar sällan överensstämmer med de hållbarhetsambitioner de kommunicerar till intressenter. Klyftan mellan uttalade ambitioner och handlingar fortsätter att utsätta företag för risken att anklagas för greenwashing.
Undersökningen belyser vikten av transparens och understryker hur centralt det är att bygga förtroende hos konsumenter, investerare och viktiga intressenter.
Läs mer om detta i senaste utgåvan av tidningen Packnews (tidigare nord emballage) som finns ute nu.