Hållbarhetsåtgärderna måste överträffa påståendena

PUBLICERAD: 6 april 2023
UPPDATERAD: 6 april
Bild: Smurfit Kappa.

Smurfit Kappa har tillsammans med tidningen Financial Times genomfört en undersökning om hur företag och företagsledare ser på hållbarhetsfrågorna och vilken roll de spelar i strategier och planering. Förpackningsinnovation är prioriterat.

En undersökning som Smurfit Kappa genomfört i samarbete med Financial Times visar att hållbarhet fortsätter att spela en avgörande roll när seniora företagsledare i Europa och Nord- och Sydamerika utarbetar sina strategier och planerar. The Transparency Edge, som genomfördes bland 440 seniora chefer och ledare i 11 stora ekonomier, visar att trots att företagen har fastställt ambitiösa planer for att nå netto noll, tror endast 11 procent av de som deltog i undersökningen att de har en hållbarhetsstrategi som är robust och genomförbar.

Mer an hälften (61 procent) av de som svarat uppger att hållbarhet förändrar sättet som de mäter det finansiella resultatet. Många av dem har börjat bygga in hållbarhet i sina chefers prestationsbedömningar och incitament. Detta understryker den inverkan som hållbarhet redan har på företag. Nästan hälften av företagen (47 procent) har prioriterat förpackningsinnovation som ett sätt att nå sina egna netto noll mål.

Medan 63 procent av företagen anser att de är fullständigt transparenta kring hur och varför man fattar hållbarhetsbeslut, uppger nästan en tredjedel (29 procent) att deras företags handlingar sällan överensstämmer med de hållbarhetsambitioner de kommunicerar till intressenter. Klyftan mellan uttalade ambitioner och handlingar fortsätter att utsätta företag för risken att anklagas för greenwashing.

Undersökningen belyser vikten av transparens och understryker hur centralt det är att bygga förtroende hos konsumenter, investerare och viktiga intressenter.

Läs mer om detta i senaste utgåvan av tidningen Packnews (tidigare nord emballage) som finns ute nu.

Läs vidare

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx

Här finns förpackningsingenjörer som snart är redo för arbetslivet

I maj tar den första klassen förpackningsingenjörer från Älmhult examen, med kunskaper och färdigheter som rustar dem för att hantera branschens utmaningar och driva på utvecklingen mot hållbara och innovativa förpackningslösningar.
Haganäs_litenx

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx