AFRY är ett förhållandevis nytt namn på det vi tidigare kände som Ångpanneföreningen, eller ÅF. När Packnorth arrangeras i maj är man en av utställarna. Vi frågade de välkända förpackningskonsulterna Niclas Björkholtz och Christian Håkansson om vad som lockar dem med Packnorth och vad man kommer att presentera i sin monter.
AFRY är en stor spelare med internationell verksamhet och runt 17 000 medarbetare. När man år 2019 köpte finska Pöyry ledde sammanslagningen till det nya namnet. Det är en sammanslagning av delar av de bägge företagens namn.
– Vi ser Packnorth som ett bra tillfälle att på en digital plats kunna informera om vårt erbjudande och därmed också generera lite leads. Det är ju snart sagt det enda fönster utåt, om vi undantar branschpressen, det finns inga fysiska mässor och andra event, säger Niclas Björkholtz.
– Både jag och Christian var inne som besökare på Sign&Print Connect och vi gillade det vi såg. Det var positivt att vara besökare, vi upplevde det som ett väldigt öppet forum där man enkelt kunde välja mellan presentationer och besöka företagens montrar. Vi tycker det är ett spännande upplägg.
Hållbarhet ett spår
Enligt Christian är målsättningen att köra två olika spår i AFRY:s presentationer på mässan, hållbarhet och förpackningstestning.
– Hållbarhetsfrågor är logiskt att ta upp i det här sammanhanget, det är ju mycket gångbart ord i dessa tider och det är ett ämne som man kan ha hur många infallsvinklar som helst på. Troligen kommer jag att fokusera på vikten av att se helheten, det går att få hur bra hållbarhetsiffror som helst beroende på var du börjar och slutar, men kan man inte visa helheten betyder det ingenting.
– Det gäller att ha ett helikopterperspektiv och se till att alla i värdekedjan är involverade och hjälps åt att nå målet. Viktigt att understryka här är att jag inte kommer att landa i budskapet om att undvika plast. Det är ett utmärkt material på rätt plats.
Se hela förpackningslösningen
Tyvärr finns det ju många missuppfattningar kring plastmaterialen något Niclas känner av i kontakter med företag.
– Jag blir inte sällan kontaktad av företag som säger att de vill att vi kommer och ser över deras plastförpackningar för de måste bli mer hållbara. Svaret är då att vi kan se på det men att det måste handla om att se på hela förpackningslösningen och se om den går att göra mer hållbar. Allt för många har mediabilden om den farliga plasten framför ögonen.
– En bra inledningsfråga att ställa är om man är ute efter upplevd eller faktisk hållbarhet. För ett par år sedan var det den upplevda som gällde, om det verkligen var hållbart var inte det primära, i dag ska hållbarhetsupplevelsen nästan alltid kopplas till fakta.
Vikten av förpackningstester
Temat om förpackningstestning kommer att hanteras av förpackningskonsulten Linnea Delén på AFRY. Hon kommer att berätta om hur man sätter upp tester, planerar och genomför dem och naturligtvis om vikten av att genomföra tester.
Både Niclas och Christian har goda förhoppningar på Packnorth-mässan 10–12 maj och hoppas på god respons och intressanta leads, inte bara från Sverige utan från hela Norden.
– Vi ser det här som en intressant test för utvärdering. Det kan nog lägga en grund till hur vi ska agera i framtiden, digitala lösningar blir ju allt vanligare, säger Christian.
Text: Bo Wallteg