H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

PUBLICERAD: 24 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari
Bröderna Sam och Per Hansson på H-Tryck visade upp förpackningssortimentet med färgglada pappersbaserade muggar och bägare på Nordic Profile Fair.

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.

Sign&Print har tidigare berättat om underleverantören H-Trycks satsning på pappersbaserade muggar och bägare till on the go-marknaden som tog fart i slutet av 2019. I fjol tog de ytterligare kliv. Allt för att utveckla verksamheten så att de kan producera ett större urval av produkter. Det traditionella tryckeriets förpackningssatsning blir allt tydligare.

Utställning i tre dagar

Vi träffar Per och Sam Hansson på H–tryck under promotionmässan på Elmia, 17–19 januari. I företagets utställning visade de upp det allra senaste i produktutbudet, tryckta pappersmuggar och pappersbägare i olika format som kan fås med tillhörande lock. Besökarna i montern bjöds på smoothie i de nya bägarna med lock.

– Vi har köpt ett flertal maskiner till så att vi kan köra ännu fler storlekar och olika varianter. Även med lock – Single layer lid – i två olika storlekar, säger Per Hansson och tillägger att bägarna kan användas för exempelvis torr mat och glass.

Sju nya maskiner i fjol

Är det många maskiner ni har köpt in?

– Det har blivit väldigt många. Det har i alla fall kommit in sju maskiner under förra året, säger han och tillägger att det bland annat är för att kunna producera lock men också för att kunna få bättre effektivitet i stansningen.

– Så det har krävts en del. Vi måste tillgodose våra kunders behov. Vi vill ju utvecklas med dem.

– Det har varit hektiskt, men roligt.

Syns på flera mässor 2023

H–Tryck har beslutat sig för att synas på uppåt fem mässor under 2023. Efter promotionmässan i Jönköping bär det av till Sign, Print & Promotion-mässan i Oslo, 8–9 februari. I Sverige kommer tryckeriet ställa ut på två förpackningsmässor samt Sign&Print Scandinavia på Kistamässan, 19–21 september. En mässa i Danmark kan också bli aktuell.

– Det är där våra stora kunder finns – i Sverige, Norge och Danmark.

 

 

Läs vidare

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
Speedmaster_XL_106_21k_5-2048x1365x

Världspremiär på drupa för Xeikons nya etikettpress

Xeikon kommer att ha en världspremiär på drupa 2024. Det är en etikettpress som trycker med en, ny, egenutvecklad bläckserie.
Untitled Design - 1

Xeikon visar innovationer inom nyckelsegment på Drupa

Xeikon, som är en del av Flint Group, erbjuder digitala lösningar för såväl den grafiska industrin som förpackningsbranschen. På Drupa visas de senaste innovationerna inom dessa segment.
SV-kollage-1536x1024x

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Senaste nytt

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx

Förpackningsansvariga hos brittiska FMCG-företag vill bort från plast men det är inte lätt

En ny undersökning från förpackningsföretaget Aquapak av 100 brittiska förpackningschefer inom dagligvarubranschen visar att majoriteten (92 procent) planerar att helt sluta använda plast i sina konsumentförpackningar.
Pasta-packaging

Mondi utvecklar monomaterialförpackning i samarbete med Scan Sverige

Mondi har i samarbete med Scan Sverige skapat en polypropen (PP) baserad monomaterialförpackning, som är designad för återvinning.
MNDPR282ax