Guldägg till kaffeförpackningar

PUBLICERAD: 21 maj 2021
UPPDATERAD: 24 januari

Vinnarna i den sextionde årgången av kommunikationstävlingen Guldägget offentliggjordes den 19 maj – för andra året i rad på en helt digital Guldäggsgala. I kategorin Förpackningsdesign gick färgglada kaffeförpackningar hem hos juryn.

Färgglada kaffeförpackningar gick hem hos Guldägget-juryn. Foto: Lykke Kaffegårdar

Segraren i Guldäggets tävlingskategori Förpackningsdesign blev Lykke Kaffegårdar för sina kreativa påsförpackningar. Den tävlande byrån som designat förpackningarna är Open Studio.

”Svårt att inte älska”

Vinnarmotiveringen från juryn lyder:

”Svårt att inte älska dessa unika, personliga och kreativa förpackningar. Varje sort har verkligen fått sin egen karaktär både i namn och själ. Från jord till kaffebord. Det känns som allt är på riktigt, här utmanar man det normala sättet att göra saker, det syns tydligt hela vägen ut till förpackningarna. Jag blir lycklig att det finns kunder som vågar köpa design och kommunikation som denna.”

Silver till pappersflaska

Silverägget gick till The Absolut Company och byrån Grow för pappersflaskan Absolut Paper.Flaskan består till 57 procent av fiber och till 43 procent av återvunnen plast.

Juryn bestod av kategoriordförande Isabelle Dahlborg Lidström
tillsammans med ledamöterna Oskar Lübeck, Cecilia af Petersens, Anton Gårdsäter, Hanna Hein, Zeke Tastas och Christofer Blom.

14 kategorier i tävlingen

Guldägget arrangeras av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Tävlingen belönar bidrag uppdelade i 14 kategorier. Ett krav är att alla bidrag måste vara producerade i Sverige. Kategorierna är Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Effekt, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Innovation, Integrerat, Kortare Filmer, Längre Filmer, PR och Utomhus.

Dessa fick diplom i förpackningskategorin:

Bidragsnamn: Brännvein
Uppdragsgivare: Gotland Whisky AB
Tävlande byrå: Knak

Bidragsnamn: Livsviktiga Snack
Uppdragsgivare: Suicide Zero
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: WIN WIN Priskuber 2020
Uppdragsgivare: WIN WIN Gothenburg Sustainability Award
Tävlande byrå: Happy F&B

Silverägget gick till The Absolut Company och byrån Grow för pappersflaskan Absolut Paper.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Åldrande befolkningar och ökad efterfrågan på hälsoprodukter driver innovation inom återförslutningsbara förslutningar, tydlig märkning och lätta material
mhrezaa-oydOFpht1QU-unsplashx
Marknaden för seniorvänliga förpackningar växer kraftigt

Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Nu får tomten äntligen något starkare än mjölk till pepparkakorna – och det är just självaste tomtefar som fått fronta denna nygamla dryck. Herrljunga Drycker lanserar nu en vuxen julmust under varumärket Spirit of Sweden. Illustrationen ackompanjeras av en röd-vit färgskala som tillsammans med väl valda typsnitt ger en förpackning som förmedlar känslan av tradition med en modern twist. Cap & Design kontaktade Herrljunga Drycker.
Jul 1x
Herrljunga Drycker lanserar spetsad julmust

Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok

”Som en lättillgänglig fackbok”. Så vill designbyrån Silver att deras nya podd. Siver Brand Talks, ska uppfattas.
Silver_Podd_ep1_2x
Designbyrån Silvers nya podd är tänkt som en lättillgänglig fackbok