Guldägg till kaffeförpackningar

PUBLICERAD: 21 maj 2021
UPPDATERAD: 24 januari

Vinnarna i den sextionde årgången av kommunikationstävlingen Guldägget offentliggjordes den 19 maj – för andra året i rad på en helt digital Guldäggsgala. I kategorin Förpackningsdesign gick färgglada kaffeförpackningar hem hos juryn.

Färgglada kaffeförpackningar gick hem hos Guldägget-juryn. Foto: Lykke Kaffegårdar

Segraren i Guldäggets tävlingskategori Förpackningsdesign blev Lykke Kaffegårdar för sina kreativa påsförpackningar. Den tävlande byrån som designat förpackningarna är Open Studio.

”Svårt att inte älska”

Vinnarmotiveringen från juryn lyder:

”Svårt att inte älska dessa unika, personliga och kreativa förpackningar. Varje sort har verkligen fått sin egen karaktär både i namn och själ. Från jord till kaffebord. Det känns som allt är på riktigt, här utmanar man det normala sättet att göra saker, det syns tydligt hela vägen ut till förpackningarna. Jag blir lycklig att det finns kunder som vågar köpa design och kommunikation som denna.”

Silver till pappersflaska

Silverägget gick till The Absolut Company och byrån Grow för pappersflaskan Absolut Paper.Flaskan består till 57 procent av fiber och till 43 procent av återvunnen plast.

Juryn bestod av kategoriordförande Isabelle Dahlborg Lidström
tillsammans med ledamöterna Oskar Lübeck, Cecilia af Petersens, Anton Gårdsäter, Hanna Hein, Zeke Tastas och Christofer Blom.

14 kategorier i tävlingen

Guldägget arrangeras av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Tävlingen belönar bidrag uppdelade i 14 kategorier. Ett krav är att alla bidrag måste vara producerade i Sverige. Kategorierna är Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Effekt, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Innovation, Integrerat, Kortare Filmer, Längre Filmer, PR och Utomhus.

Dessa fick diplom i förpackningskategorin:

Bidragsnamn: Brännvein
Uppdragsgivare: Gotland Whisky AB
Tävlande byrå: Knak

Bidragsnamn: Livsviktiga Snack
Uppdragsgivare: Suicide Zero
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa

Bidragsnamn: WIN WIN Priskuber 2020
Uppdragsgivare: WIN WIN Gothenburg Sustainability Award
Tävlande byrå: Happy F&B

Silverägget gick till The Absolut Company och byrån Grow för pappersflaskan Absolut Paper.

Läs vidare

Ny förpackningsserie för hämtmat från Greiner Packaging

Greiner Packaging har tagift fram en ny serie med förpackningar till exempel för hamburgare, sallader eller lunchspecialer, avsedda för återanvändning. För att se till att hämtmatsrätter behåller sin temperatur och smak så bra som möjligt måste de vara noggrant förpackade – och det brukar innebära mycket engångsförpackningar och därmed avfall. Det här är ett alternativ.
Empty wooden tables with pepper bottle on blurred food truck fes

Elegant grafisk design präglar Lumenes julkalender

Söker man fräsch och visuellt tilltalande elegans med nordlig anda hittar man det i Lumenes adventskalender med skönhetsprodukter, designad och tillverkad tillsammans av Lumene, Metsä Board och förpackningskonverteraren Van Genechten Packaging.
Lumene_Advent_Calendar_V1

Silver vinner Guld i Pentawards

När årets Pentawardsgala nyligen gick av stapeln vann branding- och designbyrån Silver guld i ”Body, health and beauty”-kategorin med Mirelle, ett varumärke inom ICA. Tävlingen anordnas för 18:e gången och syftar till att lyfta fram bra förpackningsdesign och inspirera.
Screenshot

Metsä Board utvecklar nya lätta förpackningar av mikrowell för HejBuddy

Metsä Board, har utvecklat en mångsidig, platsbesparande reklamförpackning för HeyBuddy, ett finskt kosmetikamärke. Den nya lätta förpackningen erbjuder flexibilitet, har en lyxig framtoning och är tillverkad av mikrowell av Metsä Boards vita kraftliner.
Hejbuddy_4

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker