Vinnarna i den sextionde årgången av kommunikationstävlingen Guldägget offentliggjordes den 19 maj – för andra året i rad på en helt digital Guldäggsgala. I kategorin Förpackningsdesign gick färgglada kaffeförpackningar hem hos juryn.
Segraren i Guldäggets tävlingskategori Förpackningsdesign blev Lykke Kaffegårdar för sina kreativa påsförpackningar. Den tävlande byrån som designat förpackningarna är Open Studio.
”Svårt att inte älska”
Vinnarmotiveringen från juryn lyder:
”Svårt att inte älska dessa unika, personliga och kreativa förpackningar. Varje sort har verkligen fått sin egen karaktär både i namn och själ. Från jord till kaffebord. Det känns som allt är på riktigt, här utmanar man det normala sättet att göra saker, det syns tydligt hela vägen ut till förpackningarna. Jag blir lycklig att det finns kunder som vågar köpa design och kommunikation som denna.”
Silver till pappersflaska
Silverägget gick till The Absolut Company och byrån Grow för pappersflaskan Absolut Paper.Flaskan består till 57 procent av fiber och till 43 procent av återvunnen plast.
Juryn bestod av kategoriordförande Isabelle Dahlborg Lidström
tillsammans med ledamöterna Oskar Lübeck, Cecilia af Petersens, Anton Gårdsäter, Hanna Hein, Zeke Tastas och Christofer Blom.
14 kategorier i tävlingen
Guldägget arrangeras av branschorganisationen Sveriges Kommunikationsbyråer. Tävlingen belönar bidrag uppdelade i 14 kategorier. Ett krav är att alla bidrag måste vara producerade i Sverige. Kategorierna är Aktivering, Annonsering, Audio, Digitalt, Effekt, Förpackningsdesign, Hantverk, Identitetsdesign, Innovation, Integrerat, Kortare Filmer, Längre Filmer, PR och Utomhus.
Dessa fick diplom i förpackningskategorin:
Bidragsnamn: Brännvein
Uppdragsgivare: Gotland Whisky AB
Tävlande byrå: Knak
Bidragsnamn: Livsviktiga Snack
Uppdragsgivare: Suicide Zero
Tävlande byrå: Åkestam Holst Noa
Bidragsnamn: WIN WIN Priskuber 2020
Uppdragsgivare: WIN WIN Gothenburg Sustainability Award
Tävlande byrå: Happy F&B