Gröt i klämpåse sommarens nyhet

PUBLICERAD: 25 juni 2014
UPPDATERAD: 24 januari
undefined

Nästan alla barn i Norden äter gröt. Att gröt är ett så omtyckt mål beror förmodligen på att den är både mättande och nyttig. Dessutom passar gröt som både frukost, mellanmål eller kvällsmål. Nu kommer tre nya grötar från Semper som är färdiga att äta direkt ur den populära klämpåsen.

Klämpåsar med barnmat har funnits i Sverige sedan 2009. Sedan de första produkterna i klämpåse lanserades har kategorin vuxit explosionsartat. Under förra året såldes över åtta miljoner klämpåsar i Sverige, vilket var en ökning med 60 procent mot året innan.

– Föräldrar och barn verkar älska den praktiska förpackningen och försäljningen ökar fortfarande kraftigt, berättar Anna Hellström på Semper.

Semper lanserade sina första klämpåsar 2010 och företagets smoothies med frukt blev snabbt de mest sålda klämpåsarna i svensk handel. Sedan dess har Semper utökat serien av smoothies med framgångsrika kombinationer av frukt med yoghurt och frukt med fullkorn.

– Grötarna som vi nu har tagit fram är ett lite mer mättande mellanmål. De lagas med havre, frukt och rapsolja. Dessutom är de berikade med järn, kalcium och vitamin C så att barnet får i sig den näring det behöver under en fartfylld dag, säger Anna Hellström.

Råvarorna är som alltid av barnmatskvalitet. Det innebär att havren och frukterna är extra kontrollerade så att de inte innehåller rester av bekämpningsmedel, toxiner eller tungmetaller. Sempers barnmat innehåller inte heller konserveringsmedel eller färgämnen.

För alla som gillar de klassiska klämpåsarna med smoothies av enbart frukt, har Semper också tagit fram en ny smoothie i en större förpackning. De heter Fruktmums och finns i varianterna päron, persika och hallon.

Läs vidare

Zetas matlagningsoljor kommer nu i vätskekartongförpackning

Zetas matlagningsoljor, Solrosolja och Rapsolja, kommer i en ny, lättare kartongförpackning med mindre plast och med antidroppfunktion.
Zeta-matlagningsolja-Tetra-Pak

Ny pappersbaserad bottenfilmslösning från SEE

SEE har utvecklat en ny pappersbaserad bottenbana för att hjälpa livsmedelsproducenter och butikskedjor att minska plastanvändningen.
SEE Barrier_Formable_Paper_Kraft_Hot Smoked Salmon Fillets.png-Large-JPEGx

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Senaste nytt

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top