Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

PUBLICERAD: 2 februari 2023
UPPDATERAD: 1 februari
Med hjälp av en smartphone kan man via appen Bower panta förpackningar.

För att uppmuntra fler att återvinna sina Picadeliskålar krokar salladspionjärerna nu arm med appen Bower.

Det nya samarbetet gör Picadeli till den första snabbmatsaktören som erbjuder kunderna möjlighet att panta förpackningen.

Bara under det senaste året har Picadeli gjort flera satsningar för att göra de gröna salladsskålarna ännu grönare. Picadeli har till exempel fasat ut rött kött, bytt till plastfria lock, tagit bort engångsdressingsburkarna och lanserat ännu fler veganska proteiner. Nu satsar man på att få fler kunder att återvinna förpackningarna på rätt sätt – genom ett samarbete med den innovativa pantappen Bower.

Miljoner skålar

– Vi sålde 20 miljoner salladsskålar i Sverige under 2022. Ju fler av dessa som hamnar på återvinningen – desto mer bidrar vi till den cirkulära omställningen! Som en av de största aktörerna på den svenska snabbmatsmarknaden har vi ett ansvar.

– Vi arbetar sedan många år med ett genuint hållbarhetsengagemang, med målet att fortsätta reducera såväl vårt eget som våra kunders klimatavtryck. Bower bidrar till att öka konsumenternas återvinningsvilja, och är därför en mycket välkommen samarbetspartner i det arbetet, säger Kristoffer Sunér, Head of Food & Quality, Picadeli.

Bower har 340 000 användare, och sedan starten har över 46 miljoner förpackningar pantats via appen. Bland Bowers samarbeten finns till exempel Nivea, Orkla, Coop och Nescafé. Picadeli blir nu den första snabbmatsaktören som nu erbjuder pantbara förpackningar.

Hur gör man?

Så, hur gör man för att panta? Det är enkelt. När salladsskålen är tom skannas förpackningens QR-kod i Bower-appen och pantas på närmaste återvinningsstation. Den pantade förpackningen ger sedan poäng i appen, som kan omvandlas till pengar eller användas för att få rabatt på kommande köp. Pengarna kan också doneras till välgörenhet direkt i appen.

– Vår bransch måste agera på den skenande klimatkrisen – och vi hoppas att vårt samarbete med Bower ska inspirera fler att haka på! Det ska bli fantastiskt intressant att se hur många förpackningar som pantas under 2023, säger Kristoffer Sunér.

Samarbetet med Bower startade i januari. Förutom salladsskålarna kommer även Picadelis produkter inom färdigpackad food-to-go att bli pantbara.

Läs vidare

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax

Nu blir restavfallet latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall
Restavfall blir latavfallx

DS Smith ingår partnerskap med svenska Jonsac

DS Smith ingår ett avtal med svenska Jonsac. Partnerskapet innebär ett samarbete för att accelerera övergången från plast till papperspåsar inom e-handelsmarknaden i Europa.
Assets - imagesDS Smith Emballage-032 2024x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax