Grafiska Företagen håller föredrag

PUBLICERAD: 23 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Grafiska Företagen håller seminarier under mässdagarna på Sign&Print Scandinavia. Representanter och experter bjuder in till föreläsningar varvat med panelsamtal.

På den grafiska mässan Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari, avhandlar Grafiska Företagen bland annat hur man kan undvika olyckor och göra en skyddsöversyn i sitt företag, hur man kan göra marknaden med offentliga upphandlingar så öppen som möjligt för tryckerier, och lyfter även frågan varför man ska CGP-certifiera sitt tryckeri. Hålltider och datum för seminarierna finns på mässans sajt.

 

Rickard Lindberg

Rickard Lindberg, Grafiska Företagens expert på säkerhet och hälsa kommer berätta om de vanligaste felen man gör på arbetsplatsen och hur de kan förebyggas. Många olyckor kan undvikas genom att tänka efter före. Ett skydd tas bort, och vips står man där med skador som kan bli allvarliga för både individen och företaget. Åhörarna kommer få med sig en checklista för skyddsöversyn som de kan använda i sin egen verksamhet.

 

 

 

Kaj Flick

Kaj Flick leder två panelsamtal, den 5 och 6 februari. Det blir en introduktion till certifierad grafisk produktion – om nyttan och kraven på standardiserat och kontrollerat tryck i olika format. Är det bara för att kunna marknadsföra sig eller har det någon större nytta internt? Han kommer också hålla ett samtal med upphandlare och tryckerirepresentanter om offentlig upphandling.

 

 

Henrik Smedmark

Den 7 februari kan du lyssna till Henrik Smedmark som tillsammans med GS-fackets Kenneth Edvardsson talar om vilken kompetens som krävs för att jobba i grafisk industri och om det nya valideringsverktyget Grafisk Grund.  Företag och experter har tillsammans sammanställt vilken grundkompetens som krävs och utifrån det tagit fram en validering som på ett kostnadseffektivt sätt synliggör kompetens och utbildningsbehov.

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Soma bjuder in till öppet hus

Flexopresstillverkaren Soma följer upp sin Drupa-framgång med ett öppet hus den 20 november 2024. Här ligger fokus på automation, aniloxhantering och tryck på tubfolier.
Screenshot

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se