Grafiska Företagen håller föredrag

PUBLICERAD: 23 januari 2019
UPPDATERAD: 24 januari

Grafiska Företagen håller seminarier under mässdagarna på Sign&Print Scandinavia. Representanter och experter bjuder in till föreläsningar varvat med panelsamtal.

På den grafiska mässan Sign&Print Scandinavia, 5-7 februari, avhandlar Grafiska Företagen bland annat hur man kan undvika olyckor och göra en skyddsöversyn i sitt företag, hur man kan göra marknaden med offentliga upphandlingar så öppen som möjligt för tryckerier, och lyfter även frågan varför man ska CGP-certifiera sitt tryckeri. Hålltider och datum för seminarierna finns på mässans sajt.

 

Rickard Lindberg

Rickard Lindberg, Grafiska Företagens expert på säkerhet och hälsa kommer berätta om de vanligaste felen man gör på arbetsplatsen och hur de kan förebyggas. Många olyckor kan undvikas genom att tänka efter före. Ett skydd tas bort, och vips står man där med skador som kan bli allvarliga för både individen och företaget. Åhörarna kommer få med sig en checklista för skyddsöversyn som de kan använda i sin egen verksamhet.

 

 

 

Kaj Flick

Kaj Flick leder två panelsamtal, den 5 och 6 februari. Det blir en introduktion till certifierad grafisk produktion – om nyttan och kraven på standardiserat och kontrollerat tryck i olika format. Är det bara för att kunna marknadsföra sig eller har det någon större nytta internt? Han kommer också hålla ett samtal med upphandlare och tryckerirepresentanter om offentlig upphandling.

 

 

Henrik Smedmark

Den 7 februari kan du lyssna till Henrik Smedmark som tillsammans med GS-fackets Kenneth Edvardsson talar om vilken kompetens som krävs för att jobba i grafisk industri och om det nya valideringsverktyget Grafisk Grund.  Företag och experter har tillsammans sammanställt vilken grundkompetens som krävs och utifrån det tagit fram en validering som på ett kostnadseffektivt sätt synliggör kompetens och utbildningsbehov.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Inte en kvadratmeter golvyta kvar på Ipack-Ima i Milano

En av årets stora internationella förpackningsmässor, Ipack-Ima i Milano, rapporterar nu att man sålt ut alla mässytor.
ROU_9921

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx