Göteborgstryckeriet satsar friskt

PUBLICERAD: 7 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Göteborgstryckeriet växlar upp produktionen av olika typer av hårda förpackningslådor i solid board.

Satsningen inom förpackningssegmentet har varit lyckosam för Göteborgstryckeriet. I år planeras investeringar i både förpacknings- och tryckeriverksamheten.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet säger att det är en ständigt pågående utvärdering av företagets verksamhet för att möta nya marknadsförutsättningar och kundernas behov.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet.

– Vi håller på med översyn av befintlig maskinpark, tryckeri och bokbinderi, för att kunna vässa vårt erbjudande inom kvalitetstrycksaker. Under Q1 implementerar vi Climate Calc för att kunna beräkna klimatpåverkan på trycksaker, en fråga som blir allt viktigare.

Intresse för miljövänligt

Hon säger vidare att satsningen på företagets så kallade hårda lådor, Rigid Boxes, inom förpackningssegmentet är lyckosam och att det finns ett stort intresse för framför allt miljövänliga designförpackningar. Förpackningsboxarna har en utsida utan synligt limmade kanter och hörn som inte har några störande detaljer och knyter an till varandra 100 procent i 90 grader. Boxarna kan i erbjudandet kombineras med olika efterbehandlingar, till exempel foliering.

Förstärker organisationen

Ett avtal med en ny större kund har gått i lås:

– Vi behöver förstärka organisationen och kommer rekrytera till ett antal olika poster, framför allt till ett team som skall arbeta med en ny, mycket stor förpackningskund.

Planerar ni att genomföra investeringar?

– Ja, ett antal större investeringar planeras för såväl tryckeriverksamheten som förpackningsverksamheten. Under Q1 installeras en automatisk magnetisättare och en ”Pick and place” till vår box-line för att vi skall kunna producera magnetboxar.

Specialjobb och kortare serier

Vad ser ni är era stora utmaningar under 2020?

– Att anpassa verksamheten till nya marknadsförutsättningar; lägre volymer på enskilda jobb men i många fall ännu mer special. Det blir allt viktigare med effektiva och rationella arbetsflöden och processer samtidigt som specialjobb kräver en hel del handpåläggning. Vi kommer fortsätta utveckla nya koncept som vi tror passar morgondagens kunder, säger Maria Iversén.

Läs vidare

Mindre färg ger bättre återvinning av chipspåsar

För att minska sin totala klimatpåverkan minskar Estrella färgen på sina förpackningar och ingår ett samarbete med pantappen Bower.
Estrella

En förpackning som säger Muuu….

Den italienska tillverkaren av mjukost, Fratelli Spirini Soft Cheese har verkligen satt spotlighten på ursprunget för produkten, det vill säga kon, i sin förpackningsdesign. Förpackningen har via en kartongsleeve till exempel fått öron.
Muux

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x