Göteborgstryckeriet satsar friskt

PUBLICERAD: 7 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Göteborgstryckeriet växlar upp produktionen av olika typer av hårda förpackningslådor i solid board.

Satsningen inom förpackningssegmentet har varit lyckosam för Göteborgstryckeriet. I år planeras investeringar i både förpacknings- och tryckeriverksamheten.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet säger att det är en ständigt pågående utvärdering av företagets verksamhet för att möta nya marknadsförutsättningar och kundernas behov.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet.

– Vi håller på med översyn av befintlig maskinpark, tryckeri och bokbinderi, för att kunna vässa vårt erbjudande inom kvalitetstrycksaker. Under Q1 implementerar vi Climate Calc för att kunna beräkna klimatpåverkan på trycksaker, en fråga som blir allt viktigare.

Intresse för miljövänligt

Hon säger vidare att satsningen på företagets så kallade hårda lådor, Rigid Boxes, inom förpackningssegmentet är lyckosam och att det finns ett stort intresse för framför allt miljövänliga designförpackningar. Förpackningsboxarna har en utsida utan synligt limmade kanter och hörn som inte har några störande detaljer och knyter an till varandra 100 procent i 90 grader. Boxarna kan i erbjudandet kombineras med olika efterbehandlingar, till exempel foliering.

Förstärker organisationen

Ett avtal med en ny större kund har gått i lås:

– Vi behöver förstärka organisationen och kommer rekrytera till ett antal olika poster, framför allt till ett team som skall arbeta med en ny, mycket stor förpackningskund.

Planerar ni att genomföra investeringar?

– Ja, ett antal större investeringar planeras för såväl tryckeriverksamheten som förpackningsverksamheten. Under Q1 installeras en automatisk magnetisättare och en ”Pick and place” till vår box-line för att vi skall kunna producera magnetboxar.

Specialjobb och kortare serier

Vad ser ni är era stora utmaningar under 2020?

– Att anpassa verksamheten till nya marknadsförutsättningar; lägre volymer på enskilda jobb men i många fall ännu mer special. Det blir allt viktigare med effektiva och rationella arbetsflöden och processer samtidigt som specialjobb kräver en hel del handpåläggning. Vi kommer fortsätta utveckla nya koncept som vi tror passar morgondagens kunder, säger Maria Iversén.

Senaste nytt

Studentbidrag i Packnorth Award 2025 - Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Beata Tapola Jakobsson och Sofie Josefsson studerar till förpackningsingenjör, en YH-utbildning på Haganässkolan i Älmhult. De har sänt in ett bidrag i kategorin ”Förpackningsindustrins framtid” i Packnorth Award 2025. Deras bidrag är en glödlampaförpackning som även fungerar som en lampskärm.
origamilightbulbpackages2x
Studentbidrag i Packnorth Award 2025 – Förpackning för glödlampa blir lampskärm

Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Det är mycket som snurrar kring begreppet PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) för närvarande. Frågorna är många, hur ska man som företag agera för att klara de förordningar, det vill säga krav eller de direktiv som kommer att gälla inom kort. Naturvårdsverkets Åsa Stenmarck och Anna Fråne reder ut begreppen i ett inspelat webbinar som arrangerades nyligen.
Åsa och Annax
Nyttig information från Naturvårdsverket om inverkan av PPWR på industrin

Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka - bara en tiondel återvinns

Användningen av plast leder till stora mängder avfall och konsumtionen väntas öka i framtiden. Samtidigt återvinns knappt en tiondel av den plast som slängs. Det visar den senaste kartläggningen av plastflöden i Sverige.
plast engångsartiklarx
Plastkartläggning visar att återvinningen behöver öka – bara en tiondel återvinns

NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

När vi närmar oss stängning av första halvåret av 2025 kan Näringslivets Producentansvar (NPA) konstatera att de fakturerade förpackningsavgifterna överstigit de faktiska kostnaderna för insamling och återvinning. Nu återförs överskottet till kunderna – i linje med bolagets icke-vinstdrivande modell.
FTI-pressbild
NPA återbetalar trehundrafemtio miljoner kronor till anslutna producenter

Läs vidare

Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Danish Crowns varumärke GØL lanserar nya förpackningar för korv, salami och salamisnacks. En mer transparent design lyfter fram hantverket bakom produkterna samtidigt som den gör det enklare för konsumenterna att snabbt hitta vad de söker.
GÖL-ny design1
Ny design lyfter fram hantverket bakom GØLs produkter

Ett kaffe med rejält tryck i

Förpackningstryckeriet Cabassi i Finland har lyckats trycka påsar med kaffebläck. 
biopainovari-innovaatio_kai-lankinenx
Ett kaffe med rejält tryck i

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x
Ketchupförpackning som ”exploderar”

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1
Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb