Göteborgstryckeriet satsar friskt

PUBLICERAD: 7 januari 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Göteborgstryckeriet växlar upp produktionen av olika typer av hårda förpackningslådor i solid board.

Satsningen inom förpackningssegmentet har varit lyckosam för Göteborgstryckeriet. I år planeras investeringar i både förpacknings- och tryckeriverksamheten.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet säger att det är en ständigt pågående utvärdering av företagets verksamhet för att möta nya marknadsförutsättningar och kundernas behov.

Maria Iversén, marknadschef på Göteborgstryckeriet.

– Vi håller på med översyn av befintlig maskinpark, tryckeri och bokbinderi, för att kunna vässa vårt erbjudande inom kvalitetstrycksaker. Under Q1 implementerar vi Climate Calc för att kunna beräkna klimatpåverkan på trycksaker, en fråga som blir allt viktigare.

Intresse för miljövänligt

Hon säger vidare att satsningen på företagets så kallade hårda lådor, Rigid Boxes, inom förpackningssegmentet är lyckosam och att det finns ett stort intresse för framför allt miljövänliga designförpackningar. Förpackningsboxarna har en utsida utan synligt limmade kanter och hörn som inte har några störande detaljer och knyter an till varandra 100 procent i 90 grader. Boxarna kan i erbjudandet kombineras med olika efterbehandlingar, till exempel foliering.

Förstärker organisationen

Ett avtal med en ny större kund har gått i lås:

– Vi behöver förstärka organisationen och kommer rekrytera till ett antal olika poster, framför allt till ett team som skall arbeta med en ny, mycket stor förpackningskund.

Planerar ni att genomföra investeringar?

– Ja, ett antal större investeringar planeras för såväl tryckeriverksamheten som förpackningsverksamheten. Under Q1 installeras en automatisk magnetisättare och en ”Pick and place” till vår box-line för att vi skall kunna producera magnetboxar.

Specialjobb och kortare serier

Vad ser ni är era stora utmaningar under 2020?

– Att anpassa verksamheten till nya marknadsförutsättningar; lägre volymer på enskilda jobb men i många fall ännu mer special. Det blir allt viktigare med effektiva och rationella arbetsflöden och processer samtidigt som specialjobb kräver en hel del handpåläggning. Vi kommer fortsätta utveckla nya koncept som vi tror passar morgondagens kunder, säger Maria Iversén.

Läs vidare

Metsä Board utvecklar nya lätta förpackningar av mikrowell för HejBuddy

Metsä Board, har utvecklat en mångsidig, platsbesparande reklamförpackning för HeyBuddy, ett finskt kosmetikamärke. Den nya lätta förpackningen erbjuder flexibilitet, har en lyxig framtoning och är tillverkad av mikrowell av Metsä Boards vita kraftliner.
Hejbuddy_4

Hur designar man om 3 500 förpackningar?

Hur designar man om 3 500 förpackningar? För att få svar på det har Cap&Design pratat med Martin Bergström, design director på Bedow, som gett oss inblick i hela processen med Coops förpackningar.
1

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Senaste nytt

Trots krig och elände håller ukrainska Sirius Extrusion igång leveranserna

Packnews fick besök i montern på Scanpack av Nataliia Saievych. Hon är chef för utrikeshandel hos det ukrainska företaget Sirius Extrusion och ville i stort sett bara berätta att de lever och kämpar på med produktionen av sträckfilm, barriärfilm, film för sträckhuvar samt tryck.
Ukrainax

Etiketter är en mardröm för Arla

Uttalandet i rubriken gjordes på Emballagedagen 2024 i Danmark för några dagar sedan, där bland annat Arla Foods var representerad för att berätta om deras utmaningar med att följa trender och lagkrav inom förpackningar. Packnews danska redaktör Søren Winsløw var på plats.
EM_01

Mared ser förpackningar som ett tydligt satsningsområde

I Mareds monter på Scanpack träffade vi Tony Douhàn som har lång erfarenhet i förpackningsindustrin men bara runt nio månader hos Mared. Hans roll i företaget är att jobba med den satsning som Maredkoncernen gör mot förpackningssektorn.
Mared

Mycket händer hos Ishida i Norden

Det händer mycket för Ishida i Norden för närvarande. En helt ny organisation är på väg att byggas upp sedan drygt två år. Sedan många år har man jobbat med en representant, men nu är det dags att stå på egna ben igen.
Ishida