Göteborgs Rapé hyllar stadens fyrhundra år

PUBLICERAD: 24 april 2023
UPPDATERAD: 24 april
Pressbild.

I samband med att Göteborg firar 400 år som stad kommer snusvarumärket Göteborgs Rapé ut med en hyllningsdosa prydd av stadens mest utmärkande kännetecken.

– Med den nya designen önskar vi stärka kopplingen till varumärkets historia, säger Stefan Garvander, marknadschef på Swedish Match.

Med Göteborgs Rapés nya skrud vill man lyfta sitt ursprung genom att låta designen spegla staden där allt började en gång i tiden – Göteborg.
Snusmärkets anor går långt tillbaka, redan under mitten av 1800-talet började snusblandningen ta form. Med Göteborgs hamn som knutpunkt bidrog sjömännen med exotiska smaker från världens alla hörn. 1919 kom Göteborgs Rapé ut med den första officiella dosan som nu hängt med i drygt ett sekel, även om en del förändringar skett sedan dess. Exempelvis revs snuset på den gamla goda tiden (fun fact: ”rapé” betyder ”rivet” på franska) men mals numera.

Tydligt arv

Med sitt tydliga arv var det därför havet, hantverkstraditionen och fisket med institutionen Feskekörka som fick stå i centrum i den nya designen.
– De känns som naturliga kännetecken för Göteborg som den typiska kuststad den är, med en historia av fiske som går lång tillbaka i tiden, säger Stefan Garvander.

Utöver de Göteborgspräglade illustrationerna har den nya dosan fått en uppdaterad typografi i guld, en ny färgton och en generell simplifiering av de grafiska elementen. Samtidigt har det varit viktigt för Swedish Match att bevara de visuella elementen som kännetecknar märket på ett övergripande plan: den djupblåa färgen med gulddetaljerna och ett typsnitt som inte rör sig allt för långt ifrån originalet.
Göteborgs Rapé genom åren.

Utvecklad med försiktighet

– Ambitionen med Göteborgs Rapé har varit att utveckla designen med stor försiktighet och stilrenhet, det vill säga snarare designevolution än designrevolution. Med den nya designen önskar vi stärka kopplingen till varumärkets historia och ursprung och lyfta hantverket bakom snuset, säger Stefan och lägger till:

– Designen har försiktigt förfinat redan starka visuella komponenter, som monogrammet ”GR” och färgen som mattats ner för att stärka hantverkskänslan. Logotypen har centrerats och typografin är inspirerad av dåtidens packlårar i trä med stencilering och skräddarsydda detaljer.

 

Läs vidare

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}