Göteborgs Rapé hyllar stadens fyrhundra år

PUBLICERAD: 24 april 2023
UPPDATERAD: 24 april
Pressbild.

I samband med att Göteborg firar 400 år som stad kommer snusvarumärket Göteborgs Rapé ut med en hyllningsdosa prydd av stadens mest utmärkande kännetecken.

– Med den nya designen önskar vi stärka kopplingen till varumärkets historia, säger Stefan Garvander, marknadschef på Swedish Match.

Med Göteborgs Rapés nya skrud vill man lyfta sitt ursprung genom att låta designen spegla staden där allt började en gång i tiden – Göteborg.
Snusmärkets anor går långt tillbaka, redan under mitten av 1800-talet började snusblandningen ta form. Med Göteborgs hamn som knutpunkt bidrog sjömännen med exotiska smaker från världens alla hörn. 1919 kom Göteborgs Rapé ut med den första officiella dosan som nu hängt med i drygt ett sekel, även om en del förändringar skett sedan dess. Exempelvis revs snuset på den gamla goda tiden (fun fact: ”rapé” betyder ”rivet” på franska) men mals numera.

Tydligt arv

Med sitt tydliga arv var det därför havet, hantverkstraditionen och fisket med institutionen Feskekörka som fick stå i centrum i den nya designen.
– De känns som naturliga kännetecken för Göteborg som den typiska kuststad den är, med en historia av fiske som går lång tillbaka i tiden, säger Stefan Garvander.

Utöver de Göteborgspräglade illustrationerna har den nya dosan fått en uppdaterad typografi i guld, en ny färgton och en generell simplifiering av de grafiska elementen. Samtidigt har det varit viktigt för Swedish Match att bevara de visuella elementen som kännetecknar märket på ett övergripande plan: den djupblåa färgen med gulddetaljerna och ett typsnitt som inte rör sig allt för långt ifrån originalet.
Göteborgs Rapé genom åren.

Utvecklad med försiktighet

– Ambitionen med Göteborgs Rapé har varit att utveckla designen med stor försiktighet och stilrenhet, det vill säga snarare designevolution än designrevolution. Med den nya designen önskar vi stärka kopplingen till varumärkets historia och ursprung och lyfta hantverket bakom snuset, säger Stefan och lägger till:

– Designen har försiktigt förfinat redan starka visuella komponenter, som monogrammet ”GR” och färgen som mattats ner för att stärka hantverkskänslan. Logotypen har centrerats och typografin är inspirerad av dåtidens packlårar i trä med stencilering och skräddarsydda detaljer.

 

Läs vidare

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Design och miljö i fokus när Djuce lanserar påsviner

Vinvarumärket Djuce har sedan 2022 producerat viner på burk. Nu tar de steget vidare och lanserar Pouches – naturvin i aluminiumliknande påsar prydda av tecknade djur. Illustrationerna är ritade av konstnären Johan Alenius. Det berättar Cap&Design.
topx

Ny förpackningsdesign och logotype för Skogaholm

Varumärket Skogaholm närmar sig 100 år och uppdateras nu med ny förpackningsdesign och ny logotyp. Den nya logotypen, som är en hyllning till den ikoniska Skogaholmslimpan, börjar snart synas i butik.
Skogaholmx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

Senaste nytt

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

Tommy Segelberg har utsetts till Segment manager för Digital Packaging inom EMEA-regionen för Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

Ny, återförslutningsbar lakritsmugg av kartong

Metsä Board har i samarbete med godistillverkaren Kouvolan Lakritsi utvecklat en ny, återförslutbar lakritsmugg gjord av kartong.
Liquorice_2

Stora Enso förbereder försäljning av delar av sina skogstillgångar i Sverige

Stora Enso förbereder en försäljning av cirka 12 procent av sina totala skogstillgångar (1,4 miljoner hektar) i Sverige. Det skriver man i ett kortfattat pressmeddelande.
andrew-charney-3tW2GR0KAd8-unsplash

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1