Stora Enso och AR Packaging har tillsammans utvecklat ett attraktivt nytt förpackningskoncept för choklad och godis. De specialdesignade godisbägarna finns i många spännande former och med flera olika förslutningsmekanismer. Bägarna har väckt stort intresse bland choklad- och godisföretag som vill hitta innovativa och snygga on-the-go-förpackningar.
-Vi försökte se på bägare och förpackningar ur nya perspektiv och resultatet blev ett helt nytt förpackningskoncept. Skillnaden mellan godisbägarna och vanliga bägare ligger i den unika formen och förslutningsmekanismen, säger Wilfried Schmahl, Segment Development Manager för choklad och konfektyr på Stora Enso.
-Konceptet erbjuder nya marknadsföringsmöjligheter för ett flertal produktgrupper, till exempel salta och söta snacks, godis och choklad. Bägarna är behändiga, har en iögonfallande form och utmärkt tryckbarhet.
Godisbägarna består till hundra procent av förnybart material. Kartongen är Stora Ensos Cupforma Special med en sockerrörsbaserad polyetenbestrykning på insidan. Barriären av grön polyeten skyddar innehållet. Bägarna offsettrycks för ett högklassigt tryckresultat som uppfyller varumärkesägarnas krav.
Candy Cup-konceptet skapades genom ett samarbete mellan Stora Ensos designers i Karlstad och AR Packaging, som testproducerade de olika bägarformerna med sina maskiner. Enligt Philipp Eissner, Group Innovation Manager på AR Packaging kräver trenden att äta i farten och lösningar som dryckhållare i bilar och på cyklar förpackningslösningar med särskilda egenskaper.
-Pappersbägare är den miljövänligaste lösningen, och som bägartillverkare får vi mängder av önskemål från våra kunder. Vi genomför nu ett öppet, kreativt och flexibelt projekt tillsammans med Stora Enso för att skapa nya applikationer för mer än drycker och har tagit fram tio fantastiska bägarformer med olika förslutningsmekanismer och slående egenskaper. Vi har visat upp koncepten för stora konfektyrvarumärkesägare och fått mycket positiva reaktioner. Formernas dekorativa effekt är ett perfekt sätt att uttrycka olika känslor som förknippas med produkterna. Bägarna är perfekta för speciella säsongsversioner av olika produkter och fungerar utmärkt som gåvor eller om man vill dela på innehållet, säger Philipp Eissner.
En av de bägare, som antas ha störst kommersiell potential, kommer att testproduceras inför Interpack 2014 och visas i både Stora Ensos och AR Packagings monter.