Smurfit Kappa har levererat en julhistoria som vi skickar vidare till våra läsare och med den vill vi önska en God Jul och ett gott nytt år. Pack-Online återkommer i januari.
”Försäljningen av ekologiska produkter ökar stadigt i Sverige och ett av de senaste tillskotten på listan är den kanske mest klassiska svenska julstämningsskaparen av dem alla.
Vi talar förstås om glöggen, detta ångande och doftande måste som fyller de svenska hemmen med sin omisskännliga kryddsmak under adventsmånaden.
I början av november lanserade vinimportören Wineworld Goder Aftonglögg tre ekologiska glöggsorter – röd, vit och vit starkvinsglögg. Samtliga blev kritiker- och publiksuccéer som snabbt tagit plats i toppen av försäljningslistorna över glöggnyheter.
Att komma in på Systembolaget är verkligen att ta sig igenom ett nålsöga. Eftersom det i vårt glöggtokiga land konsumeras runt tre miljoner liter glögg på mindre än två månader är konkurrensen mellan glöggtillverkarna stenhård.
Storslam hos testpanelen
Men den ekologiska Goder Aftonglöggen gjorde närmast rent hus vid Systembolagets upphandling i somras. I kategorin röd vinglögg flaska provades till exempel hela 32 olika sorters glögg av Systembolagets svårflörtade inköpare. Två valdes ut, däribland Goder Aftonglögg.
I de övriga upphandlingarna för röd vinglögg i låda, ekologisk vinglögg i flaska och vit starkvinsglögg i flaska provades totalt mellan 16 och 21 olika sorters glögg – i alla tre kategorierna gick Goder Aftonglögg ut som ensam segrare när testpanelen hade sagt sitt.
– Vi försökte komma in på Systembolaget med en glögg redan 2013, men då blev vi bortröstade, berättar Magnus Eklöf, som är produktchef på Wineworld. Vi kände själva att vi inte hade fått rätt balans i kryddningen, men det gjorde oss också ordentligt taggade att ta revansch i år.
Kryddad med julsmak
Hemligheten bakom Goder Aftonglöggens lyckosamma recept var att bejaka en traditionell klassisk julsmak åt det vuxnare hållet.
– Goder Aftonglöggen är inte så söt, men i gengäld tydligt kryddig. Vi ville att hela köket skulle fyllas av de ljuvliga dofterna från kanel, kryddnejlika, kardemumma, ingefära och pomerans, berättar Magnus Eklöf.
Efter tio år där glöggen piffats upp med otypiska smaker som blåbär, clementin, lingon och hjortron, bestämde sig Wineworld för att gå tillbaka till rötterna och satsa fullt ut på att bejaka den klassiska svenska julen.
Klassisk utformning
Även flasketiketterna och lådan pryds av närmast 1800-talsliknande julillustrationer med ikoniska tomtar och smånissar i stjärnbestrött nattmörker, gjorda i en teknik som närmast för tankarna till gamla kopparstick. Bakom utformningen står designbyrån Neumeister.
Något otypiskt för alkoholprodukter har också ett lekfullt moment smugit sig med på lådan. ”Får öppnas före julafton”, står det t ex vid kranen.
Såväl etiketterna som lådan är präglade och folierade för att förstärka den gedigna känslan – och när det gäller själva lådan fick Magnus Eklöf en oväntad glad miljönyhet av Smurfit Kappa.
Hållbar låda
– Ur ett hållbarhetsperspektiv är ju wellpapplådan svårslagen som förpackning eftersom den är så energisnål att tillverka och enkel att återvinna. Men nu visade det sig dessutom att även själva limmet till lådan var baserat på majsstärkelse, vilket ytterligare förstärkte den ekologiska glöggens gröna profil, menar Magnus Eklöf.
Med dessa ord ber vi att få önska alla glöggdrickande läsare en riktigt färgstark jul: antingen den blir vit eller röd blir den garanterat grön.
Årets julklapp ger HOPP
Även detta år skänker vi, Smurfit Kappa, ett bidrag till Barncancerfonden och stödjer deras arbete och forskning för att ge hopp till de familjer och barn som är drabbade.
God Jul & Gott Nytt År!”