Ginmärket Kalevala börjar distribuera smarta flaskor med NFC-taggar för direkt interaktion med konsumenter.
Thinfilm, global tillverkare inom NFC (Near field communication), mobila marknadsföringslösningar med tryckt elektronik, inleder ett samarbete med finska gin- och vodkaproducenten Northern lights spirits för att etikettera flaskorna Kavala Gin. Flaskorna kommer innehålla Tinfilm NFC Speedtap-taggar som möjliggör molnbaserad mjukvara med anpassat innehåll, koll på leveranser och detaljerade analyser.
Varje tagg är unik och sägs vara nästintill omöjlig att kopiera och klona och läses enkelt av med en NFC-aktiverad smartphone. Det ger konsumenten bland annat direkt tillgång till produktnyheter och annat relevant innehåll om produkten och varumärket.
– Vi har arbetat flera år med att skapa vad vi anser är en av de finaste gin i världen, och att kunna dela Kalevala berättelse med ginentusiaster är väldigt viktigt för oss, säger Northern lights spirits vd Moritz Wüstenberg och tillägger:
– Thinfilms NFC-lösningar erbjuder ett effektivt sätt att göra det och vi känner att det kommer bidra väsentligt till konsumentlojalitet och den totala populariteten för Kalevala Gin.