Ginförpackning vinner ”Carton of the year”

PUBLICERAD: 13 oktober 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Förpackningen till Roku Gimn belönas med Carton of the year. Foto: Pro Carton

Stora Enso står för kartongen till den sexkantiga förpackningen som omsluter ginflaskan av det japanska märket Roku Gin. Förpackningen, som kombinerar design, dekoration och information, fick den finaste utmärkelsen i årets European carton excellence awards.

Flera har varit inblandade i att ta fram den vinnande förpackningen. Stora Enso har levererat kartongen. Konverteringen har gjorts av belgiska Van Genechten Packaging. Förpackningens sexkantsform har formgetts av designbyrån InnerWorkings och bakom den grafiska designen står Pocket Rocket Creative.

Vinnarna 2020 klara

Kartongorganisationerna Pro Carton och ECMA:s (European carton makers association) hyllar förpackningen med ”Carton of the year” – den finaste utmärkelsen i organisationernas årliga tävling European Carton Excellence Awards. På deras sajt presenteras alla årets vinnare.

Ginförpackningen beskrivs som en presentförpackning, enkel att resa och skyddar flaskan utan att det behövs någon plastinsats. Örtmotiven på förpackningen är präglade med varmfoliering i kombination med en mjuk lack. De inre kartongväggarna är täckta med färgglada blommor som förmedlar japansk artighet och värme.

Foto: Pro Carton

Juryn beskriver i ett uttalande Roku Gin-förpackningen som en komplett kartonglösning.

”En som är estetiskt tilltalande på hyllan, välkonstruerad och arbetar med produkten, formen känns bra i handen och den mjuka beröringen och grafiken, både extern och intern, kompletterar hela paketet. Hursomhelst, detaljen i att lägga till produktberättelsen på förpackningen, som talar om det växterna samt ett receptförslag handlar om att prata med konsumenterna och försäkra dem att de har köpt en högkvalitativ produkt.”

Symbolik i sex hörn

De sex hörnen på kartongförpackningen symboliserar de sex japanska växtingredienserna som ingår i ginet. Roku Gin som ginvarumärket heter (siffran sex på japanska) ingår i den USA-baserade spritproducenten Beam Suntorys produktportfölj. Bolaget ingår i den japanska storkoncernen Suntory Holdings i Osaka.

Foto: Pro Carton

Läs vidare

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1972

I Nord Emballage årgång 1972 gick Gad Rausing från Tetra Pak till försvar av teknikens möjligheter för att ta hand om det kommunala avfallet.
gadx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Absurt att plastproducenterna ska betala för förbränning enligt IKEM

Energimyndigheten har på uppdrag av regeringen föreslagit att en skatt på plastproducenterna ska finansiera CCS (Carbon Capture and Storage) och CCU (Carbon Capture and Utilization). Avfall Sverige välkomnar förslaget. Det gör inte IKEM – Innovations- och kemiindustrierna som i stället anser att det är dags att förbjuda plastförbränning.
bränn

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432