Ges högsta betyg för hållbarhet

PUBLICERAD: 7 september 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Billerud CSR

BillerudKorsnäs ges utmärkelsen Guld av Eco Vadis för tredje året i rad. Den årliga utvärderingen av 20.000 leverantörer visar att BillerudKorsnäs tillhör topp 1-procent av samtliga bedömda företag.

EcoVadis är det ledande systemet för utvärdering av leverantörers miljöaspekter, arbetsförhållanden, affärsansvar och underleverantörer. Systemet anlitas av multinationella varumärken med höga etiska ambitioner när de i sin tur utvärderar sina leverantörskedjor.Utvärderingen visar att BillerudKorsnäs placerar sig i toppskiktet av 150 företag i samma bransch och dessutom tillhör den bästa procenten av samtliga bedömda företag oavsett bransch. Den visar också att BillerudKorsnäs i år förbättrat sig ytterligare.

– EcoVadis bekräftar att vår hållbarhet ligger på en hög nivå och att vi har en bra styrning av miljöarbetet, tydliga riktlinjer i etiska frågor och ett systematiskt arbete med våra leverantörer. Vi får mycket höga betyg inom alla bedömda områden, klart över medelvärdet för alla de utvärderade leverantörerna, säger Bengt Brunberg, ansvarig för rapporteringen av hållbarhetsarbetet

EcoVadis metod bygger på internationellt antagna principer för hållbarhetsredovisning som GRI – Global Reporting Initiative, FN:s Global Compact och ISO 26000 och revideras av oberoende experter inom hållbarhet. Systemet vänder sig till krävande kunder och varumärkesägare som vill ha kontroll på sina leverantörskedjor.

BillerudKorsnäs levererar förpackningsmaterial och -lösningar som utmanar konventionella förpackningar för en hållbar framtid. Företaget är en världsledande leverantör av nyfiberbaserat förpackningsmaterial och har kunder i över 100 länder. Företaget har åtta produktionsanläggningar i Sverige, Finland och Storbritannien och cirka 4 200 anställda i över 13 länder. BillerudKorsnäs omsätter cirka SEK 22 miljarder och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Tetra Pak testar förslutningar av papper

Under ett par år har Tetra Pak testat fiberbaserade barriärmaterial tillsammans med det portugisiska företaget Lactogal. Packnews har tidigare berättat om det. Ganska lite om resultatet har blivit känt, vi har försökt få en intervju på temat med Tetra Pak utan att lyckas, men nu satsar man vidare mot mer fiber genom att testa förslutningar som är pappersbaserade.
Tetra 2x

Ny falskartong från Stora Enso avsedd för konsumentförpackningar

Performa Nova, som nu lanseras av Stora Enso är enligt företaget nästa generations falskartong (FBB). Det nya kartongmaterialet är framtaget för att möta den växande efterfrågan på förnybara, återvinningsbara och effektiva förpackningslösningar inom segment som torra, frysta och kylda livsmedel, choklad och konfektyr säger företaget.
Stora Enso ny kartongx

Ny lack för BOPE-film gör materialet bättre för påstillverkning

Filmer av BOPE, biaxiellt orienterad polyeten, är kända för sin höga återvinningsbarhet, men deras begränsade temperaturbeständighet har hittills varit ett hinder för bredare industriella tillämpningar. Nu har hubergroup hittat en lösning som gör filmen betydligt värmetåligare.
HUB_Plastic-Bond-K1x

Konsumentförpackningar av plast blir filament för 3D-printing

Mängden plastavfall i de tyska hushållen har tredubblats under de senaste 30 åren, varav en stor del kommer från förpackningar. Tyska forskare har nu framgångsrikt lyckats omvandla plasten till filament för 3D-printing.
Fraunhofer-1-1024x683x