Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen

PUBLICERAD: 3 december 2024
UPPDATERAD: 3 december
Eva Glückman presenterade Grafiska Företagens Konjunkturbarometer.

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Grafiska Företagen har medlemmar både inom den grafiska- och förpackningsindustrin. Bägge sektorerna är ganska bra barometrar för hur det går för Sverige, man känner av konjunktursvängningar tidigt. I sin konjunkturbarometer, som man genomförde för första gången år 2023, frågar man de trettio största medlemsföretagen om hur man ser på läget inom områdena Industri, Livsmedel, e-handel och Konsument. Bedömningen sker i en skala mellan 1 och 5 där den höga siffran innebär ett kanonläge.

– Vi ser tydligt att det är en lågkonjunktur och generellt kan man säga att det är ganska dystert på marknaden, sa Eva Glückman.

– De som jobbar mot konsumentvarusektorn ser definitivt ingen ljusning och de som jobbar mot industrisektorn backar och det samma gäller e-handeln. Överhuvudtaget ser man ingen trend mot ökande volymer i något segment.

– Det är en osäker marknad med osäkra regleringar, höga kostnader och svag efterfrågan.

Sammanfattningsvis kan man säga att bilden av konjunkturläget är splittrad – å ena sidan upplevs den rådande konjunkturen som helhet som något ljusare än för sex månader sedan, å andra sidan ger företagen en mer negativ bild av samtliga marknadssegment utom livsmedelssektorn jämfört med den förra mätningen.

– När det gäller framtiden verkar det tyvärr som att lite fler är negativa kring den än tidigare och ekonomerna tror ju på en lite längre, utdragen lågkonjunktur. Många pratar om en vändning år 2025, men det känns lite tveksamt. Den ljusning som den förra konjunkturindikatorn visade i våras verkar ha kommit av sig.

Eva Glückman pekade också på frågan om kompetensförsörjning. Det är svårt att få ungdomar att vilja jobba i branscherna.

– Vi försöker nu synliggöra vad det innebär att jobba i den grafiska branschen. Ett steg är de filmer som vi kommer att ta fram i vår där vi besöker företag. De ska sedan publicera på sociala medier som ett sätt att sprida budskapet.

– Dessutom kommer vi att ha speciella informationsträffar med studie- och yrkesvägledningspersonal så de får det lättare att berätta om branschen för elever som ska ut i arbetslivet.

Grafiska Företagens del av programmet avslutades av Anna Freij som informerade om avtalsförhandlingarna.
Den 21 maj nästa år arrangeras Grafiska Företagens Framtidsdag på Nordic Light Hotel i Stockholm.

Läs vidare

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.
hunkeler-i-dx

Robatech Group utser ny vd

Sedan den 1 januari 2025 är Yves Ottiger ny vd för Robatech-koncernen. Han efterträder Martin Meier, som har lett företaget sedan 2018.
Yves Ottinger Robatech

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox