Generellt sett ganska dystert på marknaden enligt Grafiska Företagen

PUBLICERAD: 3 december 2024
UPPDATERAD: 3 december
Eva Glückman presenterade Grafiska Företagens Konjunkturbarometer.

Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.

Grafiska Företagen har medlemmar både inom den grafiska- och förpackningsindustrin. Bägge sektorerna är ganska bra barometrar för hur det går för Sverige, man känner av konjunktursvängningar tidigt. I sin konjunkturbarometer, som man genomförde för första gången år 2023, frågar man de trettio största medlemsföretagen om hur man ser på läget inom områdena Industri, Livsmedel, e-handel och Konsument. Bedömningen sker i en skala mellan 1 och 5 där den höga siffran innebär ett kanonläge.

– Vi ser tydligt att det är en lågkonjunktur och generellt kan man säga att det är ganska dystert på marknaden, sa Eva Glückman.

– De som jobbar mot konsumentvarusektorn ser definitivt ingen ljusning och de som jobbar mot industrisektorn backar och det samma gäller e-handeln. Överhuvudtaget ser man ingen trend mot ökande volymer i något segment.

– Det är en osäker marknad med osäkra regleringar, höga kostnader och svag efterfrågan.

Sammanfattningsvis kan man säga att bilden av konjunkturläget är splittrad – å ena sidan upplevs den rådande konjunkturen som helhet som något ljusare än för sex månader sedan, å andra sidan ger företagen en mer negativ bild av samtliga marknadssegment utom livsmedelssektorn jämfört med den förra mätningen.

– När det gäller framtiden verkar det tyvärr som att lite fler är negativa kring den än tidigare och ekonomerna tror ju på en lite längre, utdragen lågkonjunktur. Många pratar om en vändning år 2025, men det känns lite tveksamt. Den ljusning som den förra konjunkturindikatorn visade i våras verkar ha kommit av sig.

Eva Glückman pekade också på frågan om kompetensförsörjning. Det är svårt att få ungdomar att vilja jobba i branscherna.

– Vi försöker nu synliggöra vad det innebär att jobba i den grafiska branschen. Ett steg är de filmer som vi kommer att ta fram i vår där vi besöker företag. De ska sedan publicera på sociala medier som ett sätt att sprida budskapet.

– Dessutom kommer vi att ha speciella informationsträffar med studie- och yrkesvägledningspersonal så de får det lättare att berätta om branschen för elever som ska ut i arbetslivet.

Grafiska Företagens del av programmet avslutades av Anna Freij som informerade om avtalsförhandlingarna.
Den 21 maj nästa år arrangeras Grafiska Företagens Framtidsdag på Nordic Light Hotel i Stockholm.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar

När det krävs vassa verktyg eller hjälp för att öppna en medicinburk eller livsmedelsförpackning är något fel. För många reumatiker är detta vardag – men en ny undersökning från Novus visar att problemen med svåröppnade förpackningar är utbredda i hela befolkningen. Det kommer kanske inte som en nyhet för oss i branschen? Öppningsbarhet har ju diskuterats sedan 1960-talet.
uk-enkat-utvaldx
Novusundersökning visar att många har problem med svåröppnade förpackningar