Eva Glückman, vd för Grafiska Företagen, var en av talarna när Svenska Kartongföreningen hade sitt årsmöte på Grand Hotel i Lund nyligen. Hon gav en bild av hur medlemsföretagen ser på konjunkturläget och om man har en positiv eller negativ syn på framtiden.
Grafiska Företagen har medlemmar både inom den grafiska- och förpackningsindustrin. Bägge sektorerna är ganska bra barometrar för hur det går för Sverige, man känner av konjunktursvängningar tidigt. I sin konjunkturbarometer, som man genomförde för första gången år 2023, frågar man de trettio största medlemsföretagen om hur man ser på läget inom områdena Industri, Livsmedel, e-handel och Konsument. Bedömningen sker i en skala mellan 1 och 5 där den höga siffran innebär ett kanonläge.
– Vi ser tydligt att det är en lågkonjunktur och generellt kan man säga att det är ganska dystert på marknaden, sa Eva Glückman.
– De som jobbar mot konsumentvarusektorn ser definitivt ingen ljusning och de som jobbar mot industrisektorn backar och det samma gäller e-handeln. Överhuvudtaget ser man ingen trend mot ökande volymer i något segment.
– Det är en osäker marknad med osäkra regleringar, höga kostnader och svag efterfrågan.
Sammanfattningsvis kan man säga att bilden av konjunkturläget är splittrad – å ena sidan upplevs den rådande konjunkturen som helhet som något ljusare än för sex månader sedan, å andra sidan ger företagen en mer negativ bild av samtliga marknadssegment utom livsmedelssektorn jämfört med den förra mätningen.
– När det gäller framtiden verkar det tyvärr som att lite fler är negativa kring den än tidigare och ekonomerna tror ju på en lite längre, utdragen lågkonjunktur. Många pratar om en vändning år 2025, men det känns lite tveksamt. Den ljusning som den förra konjunkturindikatorn visade i våras verkar ha kommit av sig.
Eva Glückman pekade också på frågan om kompetensförsörjning. Det är svårt att få ungdomar att vilja jobba i branscherna.
– Vi försöker nu synliggöra vad det innebär att jobba i den grafiska branschen. Ett steg är de filmer som vi kommer att ta fram i vår där vi besöker företag. De ska sedan publicera på sociala medier som ett sätt att sprida budskapet.
– Dessutom kommer vi att ha speciella informationsträffar med studie- och yrkesvägledningspersonal så de får det lättare att berätta om branschen för elever som ska ut i arbetslivet.
Grafiska Företagens del av programmet avslutades av Anna Freij som informerade om avtalsförhandlingarna.
Den 21 maj nästa år arrangeras Grafiska Företagens Framtidsdag på Nordic Light Hotel i Stockholm.