Fyra miljoner individuella konstverk på Systemet

PUBLICERAD: 1 november 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Absolut Unique - low

Fyra miljoner flaskor, var och en i sin egen unika design med en droppe blå kobolt sammansmält med glaset. Den begränsade upplagan Absolut Originality kommer finnas på Systembolaget från och med november.

– Absolut har en tradition av att utforska och experimentera med nya tekniker för att hitta fram till innovativa och uttrycksfulla produkter. När vi till en början såg hur droppen av koboltblå flöt samman med glaset visste vi inte alls hur resultatet skulle bli, men den första flaskan såg fantastisk ut. Det som startade som ett lekfullt experiment mynnade ut i fyra miljoner unika konstverk, säger Anne Palmqvist, Sverigechef för Absolut.

Efter förra årets succé med Absolut Unique var förväntningarna höga inför årets begränsade upplaga. Nya tekniker testades och åtskilliga experiment gjordes för att fånga den känsla av kreativitet och kvalitet som genomsyrar varumärket Absolut.

Inspirationen hämtades från det traditionella svenska glashantverket. Att frigöra droppen av färg i glasmassan tar bara en millisekund och görs när massan når en temperatur på 1100 grader. Vid den här temperaturen är kobolten osynlig men då värmen sjunker framträder den unika blå nyansen i varje glasflaska. Strimman av kobolt bildar en vacker kontrast till det kristallklara glaset, och den blå färgen gör varje flaska unik.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx