Fyra miljoner individuella konstverk på Systemet

PUBLICERAD: 1 november 2013
UPPDATERAD: 24 januari

Absolut Unique - low

Fyra miljoner flaskor, var och en i sin egen unika design med en droppe blå kobolt sammansmält med glaset. Den begränsade upplagan Absolut Originality kommer finnas på Systembolaget från och med november.

– Absolut har en tradition av att utforska och experimentera med nya tekniker för att hitta fram till innovativa och uttrycksfulla produkter. När vi till en början såg hur droppen av koboltblå flöt samman med glaset visste vi inte alls hur resultatet skulle bli, men den första flaskan såg fantastisk ut. Det som startade som ett lekfullt experiment mynnade ut i fyra miljoner unika konstverk, säger Anne Palmqvist, Sverigechef för Absolut.

Efter förra årets succé med Absolut Unique var förväntningarna höga inför årets begränsade upplaga. Nya tekniker testades och åtskilliga experiment gjordes för att fånga den känsla av kreativitet och kvalitet som genomsyrar varumärket Absolut.

Inspirationen hämtades från det traditionella svenska glashantverket. Att frigöra droppen av färg i glasmassan tar bara en millisekund och görs när massan når en temperatur på 1100 grader. Vid den här temperaturen är kobolten osynlig men då värmen sjunker framträder den unika blå nyansen i varje glasflaska. Strimman av kobolt bildar en vacker kontrast till det kristallklara glaset, och den blå färgen gör varje flaska unik.

Läs vidare

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Senaste nytt

Storsatsning på dryckesmuggar i retursystem i Glasgow

Vi har berättat om flera retur/återanvändningssystem för kaffekoppar och andra matserveringsbehållare. Även om många av dessa hade bredare ambitioner på regional eller till och med nationell skala (vilket inte fungerade) är trenden på senare tid att "Closed Loop"-system rullas ut i en mer lokal miljö som en stad eller på en större plats.
Glasgow

Nordisk Bioplastförening ser stora möjligheter till att bidra till ett fossilfritt Sverige

Regeringen har via sitt regleringsbrev till Naturvårdsverket 2025 poängterat att utfasningen av primär fossil plastråvara ska drivas på genom insatser nationellt samt med stöd till Regeringskansliet inom EU-arbetet. Samtidigt har det nationella initiativet Fossilfritt Sverige fått förnyat förtroende av regeringen med uppdraget om att premiera fossilfria produkter.
ecoflex-basf-utvaldx

Iceland Foods återgår till plasttråg för packning av köttfärs

Handeln kämpar med att göra oss konsumenter nöjda, till exempel genom att minska mängden plast, ett material som vi tydligen inte gillar. Ett exempel är den vakuumpackade köttfärsen som spar mycket material jämfört med packning på plasttråg. I England har flera av de stora kedjorna börjat med detta, till exempel Iceland Foods, som nu väljer att återgå till det gamla vanliga. Konsumenterna uppskattade inte det vakuumpackade.
Iceland

Metsä kan komma att stoppa produktion av vit kraftliner i Husum

Metsä Board letar alternativ till tillverkningen av vit kraftliner i Husum. En omställning kan vara klar under år 2027.
Metsä husumx