Fyra dagars virtuell Drupa-mässa

PUBLICERAD: 2 april 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Drupa-mässan som vi känner den pågår 20-23 april som en virtuell mässa. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann

Även om Drupa inte kan äga rum som en fysisk mässa bjuds det under fyra dagar in till presentationer och nätverkande. Intresserade kan ta reda på den senaste tekniken från utställare, delta i föreläsningar eller möta tillverkare, leverantörer eller partners i virtuella rum.

Mässarrangemanget med inriktning på den grafiska tryckindustrin vilar på tre huvudpelare: I ”Exhibition Space” presenterar de över 200 registrerade utställarna sina senaste produkter, lösningar och tjänster. I individuella montrarna ges också information om företagsrepresentanter som kan kontaktas direkt eller via ”matchmaking”, liksom om föreläsningsformat och planerade live-webbsessioner där utställarna ger en mer detaljerad inblick i sina innovationer och marknadstrender.

Ett konferensområde

”Conference area” är den andra stora pelaren. Här handlar det om öppningstal, paneldiskussioner och  utställares webbsessioner som kretsar kring kunskapsutbyten, aktuell utveckling och trender. Öppningsanförandena i konferensprogrammet inleds varje dag med en internationell huvudtalare.

I två föreläsningar av den bästsäljande författaren och konsulten Michael Gale från Wall Street Journal, kretsar allt kring artificiell intelligens och hur den kan användas för att aktivera företagstillväxt. Den andra huvudtalaren är britten James Sommerville, en stjärndesigner som bland annat hjälpte till att forma det ikoniska varumärket Coca-Cola.

Konferensprogrammet innehåller många föreläsningar och paneldiskussioner. Foto: Messe Düsseldorf / MaximillianBeck
Hållbarhet och e-handel

Alla programpunkter i konferensområdet beräknas löpa under totalt 43 timmar. När det gäller innehållet är fokus på aktuella ämnen som hållbarhet, cirkulär ekonomi, artificiell intelligens, e-handelskonsumtion med mera.

Möten och nätverkande

Den tredje pelaren i virtuell drupa handlar helt och hållet om nätverkande. I ”Matchmaking Plaza” kan besökare som har registrerat sig kontakta tillverkare, branschexperter och partners – och gå till möten i virtuella rum.

Läs vidare

Packnews ger dig kostnadsfri entré till Fachpack 2024

Packnews kan nu erbjuda kostnadsfri entré till Fachpack i Nürnberg i höst.
Messegeschehen / Fair activities in general

Nu öppnar Drupa - här är arton tips på vad du kan se på mässan

För första gången sedan år 2016 är det dags för Drupa i Düsseldorf igen. Jättemässan kommer efter så många år att ha mängder av nyheter att presentera, inte minst nyheter med intresse för förpackningsindustrin. Det är inte för inte som mässan allt oftare kalla för Drupack. Här finna lite tips på vad du som besökare kan se på mässan. Packnews kommer naturligtvis att finnas på plats på mässan.
DRUPA24_01x

Tekniknörderi med Galli på Scanpacks scener

Hon är tekniknörd. Hon är expertrösten med massor av energi, och skrattet sitter aldrig långt inne. Det är förmodligen de bästa anledningarna till att inte missa Evelina Galli som årets moderator på Scanpacks scener.
Evelina Gallix

Dags för PacTec i Helsingfors denna vecka

Den 13 mars öppnar mässan PacTec på Messekeskus, det vill säga Mässcentrum, i Helsingfors. PacTec har sällskap av mässorna FoodTec och PlastExpo Nordic samt även Sign, Print & Promotion som vänder sig till den grafiska industrin.
messukeskus-kylla-vastuullisia-tapahtumia-1

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor