Fyra dagars virtuell Drupa-mässa

PUBLICERAD: 2 april 2021
UPPDATERAD: 24 januari
Drupa-mässan som vi känner den pågår 20-23 april som en virtuell mässa. Foto: Messe Düsseldorf / ctillmann

Även om Drupa inte kan äga rum som en fysisk mässa bjuds det under fyra dagar in till presentationer och nätverkande. Intresserade kan ta reda på den senaste tekniken från utställare, delta i föreläsningar eller möta tillverkare, leverantörer eller partners i virtuella rum.

Mässarrangemanget med inriktning på den grafiska tryckindustrin vilar på tre huvudpelare: I ”Exhibition Space” presenterar de över 200 registrerade utställarna sina senaste produkter, lösningar och tjänster. I individuella montrarna ges också information om företagsrepresentanter som kan kontaktas direkt eller via ”matchmaking”, liksom om föreläsningsformat och planerade live-webbsessioner där utställarna ger en mer detaljerad inblick i sina innovationer och marknadstrender.

Ett konferensområde

”Conference area” är den andra stora pelaren. Här handlar det om öppningstal, paneldiskussioner och  utställares webbsessioner som kretsar kring kunskapsutbyten, aktuell utveckling och trender. Öppningsanförandena i konferensprogrammet inleds varje dag med en internationell huvudtalare.

I två föreläsningar av den bästsäljande författaren och konsulten Michael Gale från Wall Street Journal, kretsar allt kring artificiell intelligens och hur den kan användas för att aktivera företagstillväxt. Den andra huvudtalaren är britten James Sommerville, en stjärndesigner som bland annat hjälpte till att forma det ikoniska varumärket Coca-Cola.

Konferensprogrammet innehåller många föreläsningar och paneldiskussioner. Foto: Messe Düsseldorf / MaximillianBeck
Hållbarhet och e-handel

Alla programpunkter i konferensområdet beräknas löpa under totalt 43 timmar. När det gäller innehållet är fokus på aktuella ämnen som hållbarhet, cirkulär ekonomi, artificiell intelligens, e-handelskonsumtion med mera.

Möten och nätverkande

Den tredje pelaren i virtuell drupa handlar helt och hållet om nätverkande. I ”Matchmaking Plaza” kan besökare som har registrerat sig kontakta tillverkare, branschexperter och partners – och gå till möten i virtuella rum.

Läs vidare

Drupa drar ner på antalet mässdagar

Drupa håller fast vid sin fyraårscykel och har nu presenterat datumen för nästa mässa som arrangeras våren 2028. Det som däremot förändras är antalet mässdagar.
Drupa-2028-1536x1024x

Innovationer och hållbarhet i fokus på Fachpack i slutet av september

Den 24 - 26 september 2024 samlas branschledare, innovatörer och experter inom förpackningsindustrin återigen i Nürnberg, Tyskland. Då arrangeras för Fachpack. Nürnberg Messe lovar att leverera ett stort utbud av innovationer, hållbarhet och nätverksmöjligheter, och lockar besökare från hela världen, inklusive ett starkt deltagande från Sverige.
Messegeschehen / Fair activities in general

Packnews ger dig kostnadsfri entré till Fachpack 2024

Packnews kan nu erbjuda kostnadsfri entré till Fachpack i Nürnberg i höst.
Messegeschehen / Fair activities in general

Nu öppnar Drupa - här är arton tips på vad du kan se på mässan

För första gången sedan år 2016 är det dags för Drupa i Düsseldorf igen. Jättemässan kommer efter så många år att ha mängder av nyheter att presentera, inte minst nyheter med intresse för förpackningsindustrin. Det är inte för inte som mässan allt oftare kalla för Drupack. Här finna lite tips på vad du som besökare kan se på mässan. Packnews kommer naturligtvis att finnas på plats på mässan.
DRUPA24_01x

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.