Fullt som alltid på Labelexpo

PUBLICERAD: 28 september 2017
UPPDATERAD: 24 januari

På Labelexpo är det riktigt trångt i montrarna. Det märks att etikettbranschen mår synnerligen bra och är på jakt efter nya sätt att sticka ut.

Sjufärgsseparationer är alltmer etablerat. Det gäller både för Kodaks system för flexoklichéer och för digitala företag, som exempelvis Dursts Tau 330. Med fyrfärg samt violett, orange och purpur kan man nå ett färgspektrum som i princip gör det överflödigt med PMS-färger. På flexosidan ger det naturligtvis en enorm effektivisering om man slipper blanda färg, tvätta färgverk och få de långa stillestånden.

I den digitala världen, där man ju i princip inte har intagningstider vad gäller själva trycket, kan man erbjuda tryck av produkter som tidigare inte varit möjliga att trycka digitalt, just på grund av bristen på färger.

Som vanligt är HP dominerande, med ett antal stora pressar som står och kör. Redan under de två första dagarna har de sålt tryckpressar till PRNT i Malmö, Ellko i Norge och 4labels i Danmark. Alla tre har köpt varsin HP Indigo WS6800, som är värstingpressen för etikettproduktion. Det anmärkningsvärda är att samtliga tre redan hade en liknande maskin, som de nu kompletterat med ytterligare kapacitet. Strongpoint har löpt linan helt ut och har köpt den stora 8000-linan med två tryckenheter – och har helt upphört att trycka flexo.

Kodak var nya inom flexoklichéer när de 2006 på Drupa lanserade sina Flexcel INX. Trots att de nu har drygt tio år på nacken, kan de berätta om 20 procents tillväxt under senaste året, medan marknaden bara vuxit fem procent. Men enkelheten är att det bara finns en typ av kliché, även om den kan fås i olika tjocklek och format.

Kodak visar också hur enormt långt de kommit med att utveckla flexo. Titta på bilden av visitkortet, tryckt med uv-flexo. I bakgrunden finns mikrotext i en halv punkts storlek. Med en stark lupp är den 30 000 ord långa beskrivningen av Kodaks historia fullt läsbar. Det här kan både användas för att försvåra förfalskning av förpackningar och för att visa hur enormt långt kvalitén utvecklat sig inom flexotryck.

Läs vidare

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Senaste nytt

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance

Scenprogrammet för Scanpack 2024 är här!

Nu släpps scenprogrammet för Scanpack, Skandinaviens största förpackningsmässa, som äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 22-25 oktober. Förutom utställningen med 400 utställare kommer besökarna att erbjudas ett omfattande scenprogram med nästan 100 programpunkter.
Talare på Scanpack (SV)x