Från Sverige – den nya frivilliga ursprungsmärkningen

PUBLICERAD: 21 januari 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Från Sverige

Nu kommer den nya frivilliga ursprungsmärkningen Från Sverige med en egen symbol i blått och gult. Märkningen är ett svar på konsumenternas ökade efterfrågan på svenskproducerade livsmedel. Men även ett sätt att hjälpa till att säkra tillgången på svenska råvaror i framtiden.

Från Sverige är en tydlig märkning som gör det enklare att hitta livsmedel, råvaror och växter med svenskt ursprung i butikerna, säger Maria Forshufvud, vd på Svenskmärkning AB.

Initiativet till märkningen kommer från Livsmedelsföretagen, Svensk Dagligvaruhandel och LRF som gemensamt bildat bolaget Svenskmärkning AB, som äger och förvaltar märket. Svenskmärkning AB svarar också för kommunikation och marknadsföring av märket.

– Det finns så mycket att berätta om svenska råvaror och livsmedel. Vi har många unika värden i Sverige. Mycket handlar om produktionen hos bonden och odlaren men också om förädling och tillverkning av livsmedel i industrin.

– Hemsidan frånsverige.se blir märkets kommunikationsplattform för all kunskap och inspiration som vi vill förmedla, säger Maria Forshufvud. Den kommer finnas på plats i mitten av februari. Då kan också livsmedelsföretagen ansöka om att få märka sina produkter.

Kriterier för märkning med Från Sverige:

• Alla djur ska vara födda, uppfödda och slaktade i Sverige.
• Odling ska ha skett i Sverige.
• All förädling och packning ska ske i Sverige.
• I sammansatta produkter, det vill säga en produkt med minst en tillsatt ingrediens, ska minst 75 % av färdigvaran vara svenskt (vatten räknas inte). Bröd, ost och fruktyoghurt är exempel på sammansatta produkter.
• Kött-, ägg- och mjölkråvara ska alltid vara 100 % svenskt, även som ingrediens i en produkt.

Läs vidare

Berry och Tine introducerar förpackningar med återvunnen PP

Förpackningar av polypropen från Berry Superfos med 50 procent återvunnet material hjälper norska Tine att uppnå sin hållbarhetsstrategi.
Berry TINE PCRx

Scribos och HP Indigo säkrar produkter mot piratkopiering

Scribos har etablerat ett samarbete med HP Indigo Division för med syftet att stoppa piratkopiering av produkter.
SCRIBOS_02_Wine_Spiritsx

Investeringar i maskiner drivs av ökad konsumtion av förpackade livsmedel

Ökade efterfrågan på förpackade livsmedel ger ökade maskininvesteringar säger en prognos fram till år 2026.
glada påsar

Bio-PET i stället för fiber i äggförpackning

För ovanlighetens skull en nyhet som berättar om ett byte från fiber till plast.
quail-biopet-utvald

Senaste nytt

Sveriges mest köpta bil fyller 70 år och har blivit ”grön”

Godisprodukten ”Ahlgrens bilar” kallas ”Sveriges mest köpta bil” – i år fyller den 70 år och har samtidigt fått ny design och en förpackning som till stor del består av ”grön” bioplast.
bilar-plantpack-utvald

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

För att minska mängden engångsartiklar testar Circle K tillsammans med Panter och Tingstad ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
Circle K

Fiberflaska som är redo för industriell produktion

Flaskor av fiber är ett område som intresserar många utvecklare och titt som tätt kommer information om nya produkter. Däremot ser man inte mycket av dem på marknaden. På nyligen avslutade Pack Expo i Las Vegas visades ett alternativ.
RyPax-and-CelluComp-Launch-Industry-First-All-Fiber-Bottle-Solutionx

World Packaging Organization och AIPIA i smart samarbete

WPO, World Packaging Organization, och AIPIA har undertecknat ett Memorandum of Understanding (MOU), för att främja sitt samarbete för att dela idéer om smarta förpackningar och den vetenskap som ligger till grund för det.
WPO AIPIAx