Förvärv

PUBLICERAD: 27 oktober 2016
UPPDATERAD: 27 oktober

 

Flextrus, som ingår i ÅR Packaging, förvärvar digitala experten Mediaköket. AR Packaging fortsätter sin utveckling i linje med dess strategi. En del av denna är att vara i framkant vad gäller nyutveckling inom teknologi och innovativa förpackningslösningar. Flextrus Group AB, som ingår i ÅR Packaging, har därför ingått avtal om att bli majoritetsägare i det svenska digital tryck- och mediaföretaget Mediaköket Grafiska AB.

Som marknadsledare inom barriärförpackningar ser ÅR Packaging och Flextrus förvärvet som ett viktigt steg för att möta nya behov från både större och mindre kunder vilka efterfrågar snabb speed-to-market och personifierade förpackningar. Digitaltryckning är ett viktigt komplement till företagets breda erbjudande som inkluderar flexotryckning och barriärmaterialkunnande.

– Vi är mycket glada över att välkomna Mediaköket till Flextrus och ÅR Packaging. De har omfattande expertis inom ett område som vi är övertygade kommer att tillföra ytterligare en dimension till oss och ÅR Packaging, säger Maud Rahm, VD för Flextrus.

– Vi anser att framgång inte bara handlar om att köpa digitaltryckskapacitet, men är mycket mer kopplat till att ha en djup förståelse och kunnande i hur man kan använda digitalteknologin och omsätta det till nytta för våra kunder. Mediaköket bidrar med denna kompetens och kan ge full service inom detta område.

Mediaköket är en expert med lång erfarenhet inom digitaltryck och -service såsom print management, grafisk produktion och skräddarsydda webblösningar. Partnerskap mellan Flextrus och företaget kommunicerades i juni i år och utvidgas nu till en investering av Flextrus som möjliggör ytterligare affärsmöjligheter för hela ÅR Packaging, där Flextrus ingår.

– Jag är mycket nöjd med att integrera Mediaköket i vår koncern och är övertygad om att de tillför fördelar till de marknader vi agerar på och till våra kunder, vilket är en del av vår strategi att erbjuda full service, säger Harald Schulz, VD för ÅR Packaging.

– Den nya teknologin kan användas för ett brett spektrum av material, applikationer och marknadssegment. Mediaköket utgör en viktig plattform för den fortsatta utvecklingen av vårt digitala erbjudande och stärker vårt teknologiska avtryck i linje med vår fastlagda strategi.

Mats Winde, ägare av Mediaköket säger:

– Mediaköket har utvecklats till ett företag med omfattande digitalt kunnande och vill nu ta nästa steg. Flextrus and ÅR Packagings breda marknadskännedom och stora produktportfölj gör dem till en utmärkt ny ägare som vi kan utforska ökade affärsmöjligheter in digitaltryck tillsammans med.

Läs vidare

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Svenska vinnare i Worldstar

Den globala förpackningstävlingen Worldstar är avgjord och i 2023 års upplaga kammade tre svenska företag hem priser.
Worldstar-kollage

Senaste nytt

Snart dags för Drupa – här är de sex största trenderna att hålla ögonen på

Efter åtta års uppehåll kan vi återigen åka till Drupa för att se vad leverantörerna tror att vi behöver. Här hittar du sex tydliga trender att ha koll på i mässhallarna.
dmitry-ratushny-xsGApcVbojU-unsplash

Arvid Sundblad lämnar Fiskeby Board

Efter närmare sex år som vd för Fiskeby Board lämnar nu Arvid Sundblad företaget.
Fiskeby-4x-768x512felx

Nedläggning gör det svårare att återvinna vätskekartong i Tyskland

Troligen kommer kapacitet för återvinning av vätskekartongförpackningar att stängas ner i Tyskland inom kort.
julian-hochgesang-mjtq122xaoY-unsplashx

Plastbrätten för blommor vissnar bort hos ICA

ICA Sverige byter nu ut traditionella plastbrätten för blommor till träfiberbrätten.
ICAy