Fortsatt utbildningssamarbete med Palestina

PUBLICERAD: 26 november 2014
UPPDATERAD: 24 januari

BrobyGrafiska Per_Branzen_Fatin_Zahra

 

Fatin Zahra som är chef i Palestina för Palestine International Business Forum besöker idag Brobygrafiska. Brobygrafiska genomförde en utbildning i Palestina våren 2014 och tar nu nästa steg i samarbetet.

Syftet med besöket är att planera för nästa steg i utbildningssamarbetet mellan Brobygrafiska och Palestina. Universitetslärare inom design från sju universitet i Palestina behöver kunskaper om förpackningsutveckling. Lärarna har masterexamen och vissa har även doktorerat.

Utbildningen kommer att genomföras av Brobygrafiska i Sverige och i Palestina under 2015. Målet är att utveckla förpackningssektorn för varor som produceras i Palestina.

– Vi tycker det är intressant och spännande att kunna bidra till kopplingen mellan universitet och näringsliv. Vår erfarenhet av yrkeshögskoleutbildning passar in i det sätt som de tänker utveckla förpackningssektorn. säger Per Branzén, Brobygrafiska.

– I am so happy to be working with Brobygrafiska. The college has proven their dedications and support to the Plalestine over the past several years through the different services that they provide like training, assessments, field visits etc. Brobygrafiska is one of the best in their industry and in the world, and this is what Palestine needs – a world class institute that can help advance the packaging industry in Palestine. säger Fatin Zahara, Manager, Palestine International Busieness Forum

 

 

Läs vidare

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Sealed Air ser strategiskt skifte i förpackningsutveckling

Livsmedelsbranschens dagligvaruhandlare i Europa har svängt om i synen på hur förpackningar kan bli miljövänligare. Det menar Stephanie Poole, senior affärsutvecklare på Sealed Air. Hon pekar ut fyra områden hon ser har anammats i branschen för att förbättra förpackningens prestanda och för att minska avfall och koldioxidutsläpp.
Steph-Poole-hires

DS Smith storsatsar i Värnamo

DS Smith fortsätter satsningen i Sverige. Under 2023 investerar man i en helt ny fabrik. Affärsområde Packaging Service har idag två fabriker - i Värnamo och Mariestad. Nu samlar man detta i en modern fabriksanläggning på 17 500 kvadratmeter på området Bredasten i Värnamo.
Ds-smith-2

Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?
LesseboPaper_01

Senaste nytt

Metsä Group påbörjar försäljningen av Muoto i Sverige – en ny förpackningsprodukt av träfiber

Metsä Groups nya förpackningsvarumärke Muoto finns nu tillgängligt för testkunder i Sverige som letar efter alternativ till plastförpackningar.
Metsä_Muoto_Package2323x

Finsk innovation: Förpackningspapper med fett- och syresäker bioplastbarriär

Den finska skogs- och papperskoncernen UPM har tillsammans med amerikanska Eastman utvecklat ett nytt förpackningspapper för livsmedel. Materialet är försett med en fett- och syresäker barriär, tillverkad av cellulosabaserad bioplast. Det skriver Nordisk Bioplastförening på sin hemsida.
upm-biobarrier-toppx

Walki i strategiskt samarbete för att utveckla nedbrytbara livsmedelsförpackningar

Walki har ingått ett strategiskt partnerskap med det franska start-up företaget Lactips för att skapa helt biologiskt nedbrytbara, plastfria livsmedelsförpackningar med hjälp av naturliga polymerer.
walki_teabag_chocolate-bar_Lactipsx

Schur, Farusa och EME - tre danska företag på Scanpack

De danska företagen Schur, Farusa och EME var på Scanpack för att presentera sig för den skandinaviska marknaden. Med teman som 'One Schur', 'Grönare, lättare och starkare transportförpackningar' och 'Den största byggflexibiliteten' hade man valt att fånga gästernas uppmärksamhet. Packnews redaktör i Danmark, Søren Winsløw, besökte företagen.
schur_01