Förstärkning i företagsledningen hos Nemco

PUBLICERAD: 17 januari 2023
UPPDATERAD: 1 februari

Thomas Holm är ny CCO hos Nemco.

Efter 30 år i ledande befattningar utomlands återvänder nu 52-årige Thomas Holm hem till Norden. Han har precis börjat jobba som CCO (Chief Commercial Officer) på Nemco, ledande nordiska leverantören av lösningar för livsmedelsindustrin.

Thomas Holm var senast toppchef i USA på Bettcher Industries, känt som en av världens bästa tillverkare av skär- och trimningsutrustning inom kött-, fågel- och fiskproduktion. Men historien om Thomas Holms tillvaro i livsmedelsindustrin går tillbaka ända till 1992, när den då 22-årige nyutexaminerade handelsstudenten fick jobb som trainee på ett Los Angeles-företag som importerade dansk skinka och bacon.

Efter att ha sålt skinka och bacon i LA plockades Thomas Holm 1994 upp av Scanvaegt i Tyskland, där han i sex års tid hjälpte till med att bygga upp marknaden i Tyskland, Schweiz och Österrike. Därefter flyttade han tillbaka till USA och bodde där i sju år och etablerade Scanvaegt på den amerikanska marknaden.

Från 2007 till 2012 arbetade Thomas Holm för Foss, först som managing director för England och Irland med bas i Manchester och sedan med ett kortare mellanspel ”hemma” i Hillerød i Danmark.

I juli 2012 lockade livet utomlands igen och Thomas Holm tillträdde som vd på Bettcher GmbH i Schweiz. Sedan fick Bettcher amerikanska ägare och 2017 reste Thomas Holm till USA, där han först var senior vice president för Bettchers kommersiella verksamhet och sedan toppchef för företaget.

Den nya befattningen som CCO på Nemco är på många sätt ett naturligt steg för Thomas Holm, som enligt egen utsago befinner sig på en tidpunkt i livet när han vill återvända hem till Norden och de nordiska värderingarna.

”Nemco är verkligen inte ett okänt företag för mig, eftersom de har varit distributörer av Bettcher-produkter i Norden i 50 år. Det blir en spännande utmaning för mig att jobba på den nordiska marknaden. Jag har ju varit aktiv på alla möjliga andra marknader, men aldrig i Norden”, säger Thomas Holm.

Thomas första uppdrag blir att hjälpa till med att säkerställa Nemcos fortsatta tillväxt.

”Nemcos stora styrka är våra medarbetare och våra leverantörer. Som sparringpartner till vd Lars Olsgaard ska jag vara med och framtidssäkra företaget. Jag ska skapa flexibla ramar så att företaget får de bästa förutsättningarna att stötta våra medarbetare internt och förstås våra kunder och leverantörer”.

”Jag har mycket att bidra med när det gäller den kommersiella delen, och jag kan ta med mig min kunskap utifrån in i företaget och stärka Nemco inom områden som organisation och självförståelse. Jag kommer inte att vända upp och ner på allt, men det finns många utmaningar: Hur hjälper vi våra kunder att minimera sin resursförbrukning och därigenom visa hänsyn för klimatet? Hur hjälper vi våra kunder att få ut det mesta av de råvaror de köper? Och hur lockar vi till oss de bästa talangerna? Det här är frågor vi kommer att arbeta med”, berättar Thomas Holm.

Nemcos vd Lars Olsgaard ser fram emot samarbetet med Thomas Holm.

”Vi har fått in en person som kommer att hjälpa oss att vidareutveckla vårt företag. Vi är lite som en allsvensk klubb som har lyckats värva en erfaren profil från en utländsk toppklubb till laget. Thomas Holm ska bygga vidare på den stabila grund vi redan har. Och det är inte tal om att förbereda en försäljning av företaget. Vi är en av de sista kvarvarande privatägda operatörerna i vår bransch i Norden och så måste det fortsätta vara”, konstaterar Lars Olsgaard.

Thomas Holm började på Nemco den 1 januari 2023.

 

 

Läs vidare

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax

Nu blir restavfallet latavfall

Ringstorpsvägen 26 är först ut i Helsingborg med ett nytt sopsorteringskoncept, som innebär att restavfall byter namn till latavfall
Restavfall blir latavfallx

DS Smith ingår partnerskap med svenska Jonsac

DS Smith ingår ett avtal med svenska Jonsac. Partnerskapet innebär ett samarbete för att accelerera övergången från plast till papperspåsar inom e-handelsmarknaden i Europa.
Assets - imagesDS Smith Emballage-032 2024x

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax