Först med återvunnen plast i förpackningar till spolarvätska

PUBLICERAD: 2 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Eftersom Circle K:s dunkar nu innehåller 30 procent återvunnen plast blir det vita, inte genomskinliga som tidigare var fallet. Foto: Pressbild

Lagom till att försäljningen av spolarvätska drar igång på allvar under hösten och vintern väljer Circle K att göra förändringar i sina förpackningslösningar. Dunkar och flaskor tillverkas nu med 30 procent återvunnen plast.

– Vi är glada att som första kedja i branschen kunna erbjuda spolarvätska i förpackningar med återvunnen plast, under eget varumärke, säger säger Josefine Lindersson, kategorichef för Bil och säsong på Circle K och fortsätter:

– Just hållbara förpackningar är en otroligt viktig pusselbit i vårt hållbarhetsarbete och därför känns det gott att ha landat detta samarbete. Det är ett enkelt och effektivt sätt att spara åtskilliga ton plast som inte gör avkall på kvaliteten, säger Josefine Lindersson, kategorichef för Bil och säsong på Circle K.

Spolarvätskan finns på dunk, i flaska och även i påsar. De nya dunkarna innehåller 35 procent återvunnen plast, flaskorna 30 procent. Påsarna med spolarvätska finns också i utbudet och jämfört med en dunk innehåller en påse 65 procent mindre plast än en dunk.

Den återvunna plasten kommer från nordiska förbrukare enligt Circle K som årligen säljer cirka 500 000 förpackningar spolarvätska. Med de nya förpackningarna motsvarar det en plastbesparing på närmare 20 ton per år, enligt företaget.

Läs vidare

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}

Fläskar på med färg, typografi och illustrationer för vegansk bacon

Det franska start-up företaget La Vie strävar efter att erbjuda den bästa växtbaserade baconen på marknaden. Med hjälp av typografi, färg och illustrationer har byrån Everland mejslat fram en identitet.
LaVie_case_overviewx

Sju designråd som kan öka plaståtervinningen

Det pratas mycket om behovet av ökad återvinning av plastprodukter, till exempel förpackningar, och om svårigheterna med det. Ett sätt att underlätta är att återvinningen är att designa rätt. IVL Svenska Miljöinstitutet listar nu sju åtgärder som kan sättas in i designstadiet.
amelie-mourichon-wusOJ-2uY6w-unsplashx

Martin Schmetzer – från graffiti till lettering

Vår systersite Cap&Design har träffat Martin Schmetzer, en grafiker som älskar att designa förpackningar och etiketter.
top-1x

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432