Först med återvunnen plast i förpackningar till spolarvätska

PUBLICERAD: 2 november 2022
UPPDATERAD: 24 januari
Eftersom Circle K:s dunkar nu innehåller 30 procent återvunnen plast blir det vita, inte genomskinliga som tidigare var fallet. Foto: Pressbild

Lagom till att försäljningen av spolarvätska drar igång på allvar under hösten och vintern väljer Circle K att göra förändringar i sina förpackningslösningar. Dunkar och flaskor tillverkas nu med 30 procent återvunnen plast.

– Vi är glada att som första kedja i branschen kunna erbjuda spolarvätska i förpackningar med återvunnen plast, under eget varumärke, säger säger Josefine Lindersson, kategorichef för Bil och säsong på Circle K och fortsätter:

– Just hållbara förpackningar är en otroligt viktig pusselbit i vårt hållbarhetsarbete och därför känns det gott att ha landat detta samarbete. Det är ett enkelt och effektivt sätt att spara åtskilliga ton plast som inte gör avkall på kvaliteten, säger Josefine Lindersson, kategorichef för Bil och säsong på Circle K.

Spolarvätskan finns på dunk, i flaska och även i påsar. De nya dunkarna innehåller 35 procent återvunnen plast, flaskorna 30 procent. Påsarna med spolarvätska finns också i utbudet och jämfört med en dunk innehåller en påse 65 procent mindre plast än en dunk.

Den återvunna plasten kommer från nordiska förbrukare enligt Circle K som årligen säljer cirka 500 000 förpackningar spolarvätska. Med de nya förpackningarna motsvarar det en plastbesparing på närmare 20 ton per år, enligt företaget.

Läs vidare

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Mars minskar förpackningsplasten med digital simuleringslösning

Under 2024 presenterade Mars, en av de globalt ledande företagen inom livsmedel, konfektyr och djurmat, ett samarbete med programvarujätten Ansys för att genom digital teknologi minska plastavfallet och effektivisera tidsåtgången i utvecklingen av nya förpackningar.
AI mars

Här är årets Pantonefärg!

Här är årets Pantonefärg!
PTN_COY_Hero_Primary_Cropping_1920x1080_2024-0911

HolyGrail 2.0 möjliggör cirkulär ekonomi genom digitalisering av förpackningar

På AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam presenterade Jan ’t Hart, projektledare på AIM (European Brands Association), utvecklingen för det intressanta HolyGrail 2.0-projektet. Detta initiativ fokuserar på användningen av digitala vattenmärken för att bättre sortera förpackningsavfall och främja högkvalitativ återvinning. Det slutliga målet är att bidra till den cirkulära ekonomin.
Lenor codes

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox