Först i Norden med ny digitalpress

PUBLICERAD: 6 juni 2016
UPPDATERAD: 24 januari

Visutech Strongpoint
Under Drupa i Düsseldorf blev det klart att StrongPoint Labels väljer att investera i en HP Indigo 8000, en etikettmaskin som klarar av att trycka i en hastighet av 80 meter per minut.

– Vi vill vara först och leda utvecklingen och vi såg direkt potentialen i den här maskinen. Med denna investering får vi en kraftigt utökad kapacitet på digitaltryck av etiketter och vi är övertygade om att vi kommer att ha nytta av hela kapaciteten, säger Leif Persson, VD StrongPoint Labels.

– Jag är oerhört glad över att vi genomfört den är affären och att det gått så snabbt och smidigt. Det blir den första HP Indigo 8000 på den nordiska marknaden och en av fem maskiner på den europeiska marknaden under 2016, berättar Rickard Ådén på Visutech.

StrongPoint Labels investerar även i en efterbearbetningsutrustning från ABG Digicon series 3 Fast Track, en stans som klarar upp till 150 meter i minuten.

Visutech är sedan 25 år en ledande mediekoncern på den nordiska marknaden när det gäller digitala lösningar för den grafiska branschen. Visutech är HP Indigos partner i Norden sedan lanseringen 1994. Verksamheten bedrivs i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Visutech grundades 1988 i Göteborg där huvudkontoret finns beläget.

Bildtext:
Rob Engelman, HP, Jan-Olof Jungersten, Visutech, Peter Jongeling, HP, Leif Persson, StrongPoint Labels, Dragan Ostojic, StrongPoint Labels, PA Bäcklund, StrongPoint Labels samt Rickard Ådén, Visutech skålar för affären

Läs vidare

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Festlig inledning på Scanpack för Konica Minolta

Scanpack hade bara haft öppet en timme när Konica Minolta korkade upp bubblet. Detta för att fira försäljningen av en etikettpress tillsammans med köparen, Knut Lundéns Tryckeri.
Konica 1

Dominos nya printer skriver med hög hastighet på flaskans förslutning

Domino Printing Sciences har lanserat ett nytt sortiment av snabba produkthanterings- och utskriftslösningar utformade för att stödja dryckestillverkare och hjälpa dem att leverera förpackningar utan etiketter på flaskor av miljö- och lagstiftningsskäl. Det nya sortimentet skriver ut variabel data och maskinläsbara koder, inklusive QR-koder, på förslutningar för HDPE-förpackningar.
Dominov

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se